Workshop porträttfotografering i naturligt ljus

Kulturmagasinet i Sundsvall

Det är lördag och molnen hänger tungt över Sundsvall. Idag skall Per-Erik och jag hålla i en workshop där vi skall visa hur det är att fotografera utan en massa utrustning och ”bara” låta det befintliga ljuset förgylla porträttet. Till vår hjälp kommer vi att ha två erfarna modeller samt alla deltagande medlemmar.

Vi skall träffas i Kulturmagasinets entré och säkert kan regndroppar och molnen oroa flera. Hur går det nu att fota utan blixt inomhus och inga soltrålar som flödar in genom fönstren??

Till vår glädje är vi så många att det stora långbordet, i det rum vi samlas i, blir fullt av entusiastiska medlemmar. En 14-15 stycken tror jag det var.

Per-Erik håller i första delen och berättar att nu skall vi alla gå ut i utställningsdelens alla våningar och se hur ljuset är. Ingen får ta fram kameran ännu. Ställ någon vid ett fönster och se hur ljuset och skuggorna blir annorlunda beroende av vart  personen står i förhållande till ljuset. Kan vara om ljuset kommer direkt bakifrån, lite snett från sidan eller framifrån. Varje liten vridning och avstånd till ljuskällan spelar roll.

”Se på din egna hand och sträck ut den i ljuset. Vrid och vänd på den. Se att skuggor och ljus förändras på handen”, förtydligar jag.

Efter denna genomgång har alla fått ett papper som berättar lite om dagens workshop och hur vi skall arbeta Med ljuset. Vi delar in oss i fem olika grupper och sprider ut oss i huset. Under en kvart skall vi gruppvis hitta en plats som vi sedan kan fota i.

Min grupp består av Hans, Irina och modellen Emma. Jag har med mig reflexskärmar och med en visar jag hur vi med en reflektors hjälp kan rikta ljuset dit vi vill. Vi hittar ett bra fönster i ett trapphus med röd tegelstensvägg med punktbelysning samt en portal in till ett rum, som är vitmålad. Förutsättningarna är perfekta.

Emma hjälper till att visa hur skärmen kan riktas då Irina och Hans ser hur fönstrets ljus reflekterar mot ansikte och hud. Pratar även om hur Hans lite solbrända hud har fördel med silversidan på skärmen och Irinas lite vitare hud har fördel av guldsidan för att inte få en kallare hud.

När vi kommer tillbaka pratas det vitt och brett runt bordet. Märks att nya intryck har upplevts och det pratas Ljus. Härligt!

Nu kommer vi in på själva fotograferingen. Per-Erik tar hjälp av Åsa som modell för att visa placering vid fönstret. Planeringen av en bild, att få den man skall fota att bli bekväm framför kameran, stor bländare för att få ”rätt” skärpa och diffus fin bakgrund.

Jag berättar om hur man skall tänka på att ha tyngden på bakre benet och höften, skjuta bak axlarna i diagonal vinkel mot kameran och vinkla främre benet lite för att få en smalare profil, då det framför allt gäller kvinnlig porträttering. En man kan vilja utstråla lite med pondus och ”brösta upp sig” lite och luta sig närmre mot kameran, till motsats mot en kvinna som lutar sig bortåt.

Här får alla ett dokument jag gjort med flera punkter som beskriver just detta samt en skiss på en typisk posering vid ett fönster med en stor reflektor mitt emot fönstret.

Äntligen är det dags att få fotografera och som ”ystra kalvar på grönbete” går vi iväg i våra grupper.  Under en timme skall vi vara i ljuset och dirigera våra modeller för att fånga ljuset och skapa vackra bilder.

Vi går till vår perfekta plats och modellen Emma visar vant olika poser. Jag hjälper till att rikta ljuset med reflexskärmen och ger lite tekniska råd för att de skall ha rätt inställningar på kameran för att fånga ljuset och få Bilden. Både Hans och Irina tar för sig mer och mer. Det syns att Hans blir lite förvånad över att man kan få så bra bilder utan blixt, vilket han är mest van vid.

Även jag lyckad få ett par bilder och då är det de som riktar skärmen och jag som dirigerar Emma.

Att variera och testa olika vinklar och avstånd till ljuset gör gigantisk skillnad. Inte bara kamerainställningen.

När jag summerar de två timmar som workshopen höll på, så känns det som att vi alla tyckte det var kul att praktisera fotografering tillsammans. Få inspiration och ny kunskap om ett område för att sedan få direkt feedback och kunna fråga någon om hur, varför, en mer förklaring och få direkt hjälp om något inte blir som man tänkt.

En mycket givande dag och så roligt att träffas inne i Kulturmagasinets fantastiskt fotovänliga miljö.

Nu hoppas jag att det kan bli en fortsättning på temat Naturligt-befintligt ljus och kanske fler workshops, om intresset finns.

De som vill får gärna dela med sig av sina bilder på nästa månadsmöte, Fotosidan Sundsvalls fotoklubb och Facebook Sundsvalls fotoklubb.

Per-Erik och jag tackar för att ni ville vara med och göra denna workshop så bra som den verkligen blev. Extra tack till modellerna.

Vid tangentbordet: Ann-Marie Stålgren

Workshop. Här med oraklet Lennart Westerlund framför kamerorna för en gångs skull.  Foto: Per-Erik Lindbäck

Foto: Per-Erik Lindbäck

Emma N Foto: Erika Näsberg