Vårutflykt – Birsta köpcentrum

Söndagen den 3 maj

Årets vårutflykt gick till Birsta i den nordligare delen av stan. Målet var att dokumentera köphysterin i det stora handelsområdet.

Ett drygt tiotal klubbmedlemmar samlades utanför ÖB:s lokaler. Solen strålade mellan en rad ulliga sommarmoln som snabbt drev över himlen.

Ett litet nytt utflyktsmål efter många turer ut i natur – en utmaning.

Efter att ha kommit överens om att återsamlas om en och en halv timme igen för en fika, knallade vi runt i området. En del gick ensamma och andra i grupper.

Själv gick jag inåt gallerian emellan de många affärerna. Första anhalten fick bli den attraktiva godis, kaffe, te-butiken närmast innanför dörrarna. Dofterna därifrån lockar mig alltid. Jag frågade om jag fick ta en bild och kvinnan i affären ställde glatt upp bredvid disken. Sedan tog jag bilder både inne och ute, från markplan, högt uppe på trappor och rulltrappor.

Efter rundvandringen återsamlades vi och vandrade över för att inta en välförtjänt fika på IKEA som avslutning på en förhoppningsvis givande fotorunda.

Flera i gruppen fann det jobbigt att fotografera människor som var ute och handlade. Kanske är vi ovana och träning behövs? Det gäller för mig i alla fall.

Antalet besökare inom området var inte så stort denna söndag med fint väder, även om det var många bilar utanför, så köphysterin lyste med sin frånvaro.

Det blir spännande att få se vad de övriga i gruppen tagit för bilder som stämmer med temat.

Vid pennan
Annica Westerlund