Vårtävlingen –  Är bilden mer än bara snygg?

På månadsmötet i april låg fokus på klubbens egen vårtävling. Maria-Thérèse Sommar var jury och inledde vårt möte med sin redovisning. Maria-Théresè är en fotograf, skribent, författare och frilansjournalist som verkar i Härnösand och Höga kusten. Hon arbetar med bilder från bland annat evenemang och bröllop och skriver på uppdrag av Tidningen Amelia, Hemmets Journal, Tidningen Yippie Härnösand, Scenkonstbolaget och Norrdans.

Maria-Thérèse förklarade vad hon själv inspireras av och vad hon har utgått från när hon har bedömt de inlämnade bilderna till vårtävlingen. Bland annat tittar hon på om bilden är något ”mer än bara snygg”, det vill säga om den berättar något. Hon granskar också om bilden är ett fotografi eller ej, det vill säga om det är alltför bearbetat för att kunna betraktas som fotografi.

I den monokroma klassen vann Patrik Nilsson med ett uttrycksfullt porträtt av en vacker kvinna. Urban Rundblom knep både andra och tredje platsen med bilder av en tunnelbanestation respektive ett ”spöke” i ett ödehus.

Foto: Ellinor Kempe

I klassen påsiktsbild i färg vann Lennart Westerlund med en bild av en ensam man på en brygga i Sigtuna Ivan Skölds thailändska fyrverkeri kom på andra plats och Elin Tjernqvists vackra blomma, en rosa bondspirea i närbild, på tredje.

Foto: Ellinor Kempe

I den digitala klassen vann Ellinor Kempe med en härlig bild av en travhäst. Annica Westerlund tog andraplatsen med en panoramautsikt och Ivan Sköld hamnade på tredjeplatsen med en surrealistisk bild från Thailand.

Foto: Elin Tjernqvist

Maria-Thérèse avtackades med blommor för sitt bedömningsarbete och sin inspirerande redovisning.

Inför Riksfototräffen

Riksfototräffen närmar sig med stormsteg. Christer rapporterade om hur förberedelserna fortskrider. Lotterier, vikskärmar, bildspel, tröjor, skyltar – det mesta är under kontroll! Christer uppmanar dem som inte har anmält sitt deltagande att göra det snarast.

Månadsbilder

Mötet avslutades med en titt på inlämnade månadsbilder. Där fanns Högakusenbron, vissna tulpaner, sommarstuga med snö, snöyra med dikeskörning, drifting, torg i Lissabon, råbockar, snödrivor, isformationer och tjädrar mitt på vägen.

Vid pennan
Christina