Vårtävling med storslam för en ensam vinnare!

Ordförande Lars hälsade välkommen till detta sista möte för terminen och drog dagens agenda i vanlig ordning:

Redovisning vårtävling
Fika
Facebook-utmaningen, hur går det?
Temabild ”Vårkänslor”
Medlemsporträttet utgår pga att medlemmen var upptagen med annat
Genomgång av Zooms funktioner

Redovisningen av vårtävlingen genomfördes av Lars-Håkan Hansson från Ystads Fotoklubb, som genomfört bedömningen i en jurygrupp om fyra personer. Till varje bild gav Lars-Håkan en kort motivering, vilka var mycket välformulerade och träffsäkra.

I klass A, monokroma bilder blev resultatet:
2 Urban R
3 Karl W
4 Annica W
5 Christer H
6 Patrik N
7 Mona W
8 Åsa G
9 Annica W
10 Christer H

Vinnarbilden i klass A.

I klass C, färgbilder blev det följande resultat:
2 Patrik N
3 Åsa G
4 Patrik N
5 Åsa G
6 Lennart W
7 Annica W
8 Urban R
9 Mona W
10 URban R

Vinnarbilden i klass C.

Och i den avslutande klass D hade jurygruppen kommit fram till följande:
2 Patrik N
3 Urban R
4 Lennart W
5 Åsa G
6 Björn W
7 Tommy Ö
8 Annica W
9 Mona W
10 Urban R

Vinnarbilden i klass D.

Detta innebär alltså att Åsa Granlöf tog en storslam och vann alla tre klasserna. Detta har inte hänt sedan 2002 när Sture Bäck vann dåvarande A, B och C-klasserna. Åsa hade sju av sina nio bidrag på topp tio placeringar. Totalt var det drygt 30 bidrag i varje klass, vilket ger ett nittiotal bilder som Ystads FK:s jurygrupp bedömt.

Ett stort tack till Lars-Håkan Hansson och resten av juryn för ett väl utfört arbete och redovisning!

Efter redovisningen hade vi en allmän diskussion om Facebook-utmaningen som Karl startade. #vardag, #outoffocus och nu #rost som är nuvarande utmaning. Allt sker i Facebook-gruppen, varje medlem kan ladda upp max 3 bilder i varje utmaning, bilderna ska vara nya och tagna under månaden, den som vinner månadens tävling utser tema för kommande månad och är dess domare. Inlämning sker hela månaden och varje bild som ska delta markeras med den aktuella hashtaggen som så att domaren enkelt kan söka fram bidragen. Medlemmarna uppskattar utmaningen och det håller Facebook-gruppen levande. Framledes kanske redovisa bilderna i någon form när vi fått gjort klart några utmaningar.

Ett tema för bilder denna månad var Vårkänslor och 13 bidrag hade lämnats in. En tidig vårbild tagen på Skorven, med vinterns sista is, var Tommys bidrag. Clownen som solar i form av en storskarv var Thomas O:s bild. Irina hade fångat en flyttfåglar i form av en rödhake på en trave vinterdäck och en sädesärla. Den ensamma vitsippan tyckte Patrik var vår, och det är det ju helt klart. Vårbruket med traktor och blog stod Thomas G för, barnbarn och morfar som hoppar bjöd Annica på och Irina bjöd på en äng fulla med vårblomman skilla. En sångsvan i Galtström var Britts bidrag, och Gunnar tyckte att våren kommer när motorcykeln får komma fram ur sin vinterförvaring. Björn hade hittat en pilfink med dun i munnen till ett kommande bo, och Christer hade en solnedgång genom en glaskula. Den sista bilden visade båthamnen och båtarna som väntade på att få komma i sjön, dokumenterad av Mona.

Medlemsporträttet fick utgå för att medlemmen som skulle presentera sin historia fått förhinder och därför gick vi direkt på månadsbilder. 12 var inskickade, Irinas blåsippa var först ut, Annica hade fotograferat en fotograf vid Indalsälvens strand. Tommy hade varit vid Karlsvikspiren och fångat en båt på lugnt vatten och Patrik hade fotograferat Alnöbron i kvällsljus med en riktigt lång exponeringstid. Fågelmannen Thomas O hade hittat en skrattmås på en promenad och Åsa hade ett fantastiskt porträtt på en hund. Thomas G hade fångat ett barnbarn som satt och tecknade i morgonsolen och Mona hade hittat en sädesärla på altanräcket. Björn hade promenerat på Holmö och dokumenterat arbetet med båtarna i båthamnen, medan Gunnar såg månen strax ovanför Södra Stadsberget. Britts bild från Galtström visade också båtliv och Christer fick avsluta med sin bild på en glödlampa med tomtebloss.

Eftersom medlemsporträttet utgick så fanns det tid till lite allmänna diskussioner om Difo och Riksfotoutställningen och deras digitala redovisningar, och en del annat. Det är inte så dumt att ha lite luft i programmet så att tillfälle ges till lite öppen diskussion.

Nu tar klubben sommarlov och så syns vi i september igen, och kanske, kanske vågar vi hoppas på att ses fysiskt då.

Glad sommar önskas alla medlemmar och våra andra läsare här på hemsidan!

Ett svar på ”Vårtävling med storslam för en ensam vinnare!