Styrelsemötet i februari

Årets kortaste månad och det var kanske därför det kändes som tiden gått fort till årets andra styrelsemöte. Vi i styrelsen kom nästan fram till möteslokalen samtidigt, från olika håll.

Styrelsemöte februari, fika Foto: Christer HägglundHåkan (ordförande) släpade upp en stor resväska fullpackad med bilder från medlemmarna, till ett rum som vi lånar av Bildens hus, till vårens fototävling Jag hade en korg med fika, nog så viktigt på ett möte (vi turas om att bjuda på fika på mötena). Men innan vi kommit så långt som att packa upp bilder och fika, så var det mycket annat som skulle göras.

Håkan, öppnade mötet och så satt vi igång att gå igenom punkt efter punkt.

Bland annat så gick vi igenom januaris fototräff, vad hade varit bra, vilken respons hade dom olika punkterna fått. Vad behöver förbättras? Så gick diskussionerna en stund, ett exempel var medlemmarnas månadsbild. Att bilderna inte bara fort ska ”klickas” fram en efter en. Det vore trevligt att få höra en liten kort historik, om tanken med bilden som fotografen tagit, varför och var den togs. Ja, helt enkelt sätta lite ord som gör att kanske bilden blir ”belyst” på ett mer intressant vis. Men det ska självklart vara frivilligt. Men ofta är det ju så att börja några medlemmar berätta om sin bild, så hänger fler på. Eller vad tror du?

Ekonomin är alltid en punkt som återkommer. Ulf har total kontroll och alla kvitton redovisas noggrant. Den stora investeringen den här våren är en ny dator, som är ett befogat nyinköp, för att kunna visa bilder på mötena. Det har ju varit lite krångel med den gamla datorn. Det som allt som oftast är på plus sidan ekonomiskt, är fikat. Så fika mer gott folk :-).

Christer har påbörjat ett mastodontjobb (Tror jag, att det kommer att bli.) att sammanställa klubbens historia, efter förfrågan av en medlem. Det blir många dokument att gå igenom och vissa historiska nedslag kommer att belysas. Jag blir nyfiken redan nu, som bara varit med i klubben några år, vad har hänt under 50 år? Visst låter det spännande? Vet att Lennart Westerlund, Sundsvalls Mr Fotoklubb, som nyligen avgått ur styrelsen, kommer att vara behjälplig med många detaljer.

Henrik, vår utställnings organisatör, berättade bl.a om utsällningen på biblioteket,som snart får en ny fotograf. Även om att det inom den närmasta framtiden är dags att förnya digitala bilder till Fotoaffären, till lite mer vårvintriga bilder, eller rent av vårbilder. Har du några bilder som skulle passa in?

Johnny, som organiserar för styrelsens del, alla information i Dropbox, ett program till datorer, på ett makalöst bra sätt. Om det fick vi information och diskuterade, mer i detalj hur det fungerade.

Det här och mycket, mycket, annat diskuterades.

När den nya datorn som två av killarna varit iväg och köpt, plockades fram och man började diskutera prestanda och annat tekniskt, så lät jag grabbarna hållas och gick och hämtade fikat.

Så var vi framme med kvällens sista punkt, att fixa med bilder till tävlingen, den här gången till Difo. Resväskan öppnades och bilder packades upp och även några kassar med bilder i. Allt lades på olika bord. Vi sorterade, gjorde listor och satte klisterlappar över namnen, osv.

Håkan och Johnny sorterar Difo-bilder. Foto: Henrik Muskos

Håkan och Johnny sorterar Difo-bilder

Bilderna sorterades i de olika kategorierna. Det var 33 monokroma (svartvitt)  bilder som inlämnas av 11 fotografer. Dessutom hade 42 färgbilder lämnats in av 14 fotografer.

Anette och Christer märker upp monokroma bilder för Difo. Foto: Henrik Muskos

Anette och Christer märker upp monokroma bilder för Difo.

Och jag lovar, att det finns många fina, vackra, intressanta bilder i den samlingen.

Difo-bilder. Foto: Henrik Muskos

(I den digitala klassen hade 17 fotografer, lämnat in 51 bilder, dom hade Håkan redan kontrollerat att dom var i rätt storlek. Så det jobbet slapp vi på mötet, tack Håkan).

Som vanligt gick tiden fort och det var dags att fara hem. Vi spreds som vinden åt olika håll runt staden. En trevligt styrelsemöte och vi har sannerligen mycket på gång i klubben!

& du, du kommer väl på nästa möte, den 4 mars? Varmt välkommen!

Styrelsen, genom
Anette Sjödin

4 svar på ”Styrelsemötet i februari

1. Föredömligt bra roligt att få höra lite från styrelsemöte, nu när man inte med i styrelsen numera, hoppas det fortsätter så.
    MVH Hans Friskberg

2. Gillar klubbens nya sida. Känns fräsch och levande. Roligt att få läsa om klubbmöten och styrelsemötet, dessutom lite bilder därifrån.
    En mycket bra uppdatering av sidan, keep up the good work! 🙂

/Christer K

3. Mycket bra med den nya hemsidan. Vad trevligt att de tidigare ”anonyma” styrelsemötena nu är ofentliga. Bra med bilder och vilka som deltar. För oss klubbmedlemmar som kommer till dukat bord är det bra att få veta att inget gör sig självt. Bra jobbat.
    Mvh. Björn W.