Styrelsemöte mars

Vi slog oss ner i ett lånat rum i Bildens hus och Håkan Sislegård, hälsade oss välkommen och mötet satte fart.

Det är alltid en hel del praktiskt att gå igenom, en del av ekonomisk karaktär. Som att försäkringen för dator och projektor, är ordentligt betald. Tomas Hellström har fixat en mycket förmånlig försäkring för klubbens räkning.  Vi har skickat iväg många tävlingsbilder till Difo . Bilderna skickade med DHL,  Håkan fixade detta uppdrag och hade packat bilderna efter kategori, för att underlätta för domarna.482715_10151790657348222_1405515515_n

Det hade också kommit deklarationspapper till klubben, men vi är ju inte vinstdrivande. Men det blir ändå lite jobb i och med det får vår kassör, Ulf Winhagen  besvara skattemyndigheten och redovisa vår ekonomiska situation. Den är  god och under kontroll.

249329_10151790656703222_1893861379_n

Många positiva synpunkter om den nya websidan har kommit in. Vi är väldigt glada över den goda respons vi har fått, en sporre att fortsätta på det sätt vi har påbörjat. Tack ska ni ha!

Men en synpunkt som kommit in är att sidan var svår att ladda upp och att det var för många inlägg. Vi i styrelsen försöker att lyssna på våra medlemmar så gott det går.  Som tur är har vi en sådan duktig, webmaster Tomas Hellström, som med lite kvällsjobb efter mötet delvis åtgärdat detta. Nu syns dom senaste 5 inläggen på första sidan. Jag citerar Thomas: Nu har jag tagit bort direktlänkarna till facebook och googleplus utan bara behållit ”dela”. Då tjänade vi in 2-4 sekunder vad jag kunde se. Jag laddar hela sidan på ca 1.4 sekunder (jag har 100 Mbit) så nu kan inte sidan vara långsammare än 10 sekunder för de som har t.ex. 8mbit.

602158_10151790657118222_731579895_n

Sidan kommer att utvecklas ytterligare, när tid finns, för t.ex flikar med instruktioner för tävlingar osv.

Mars månads fotograf  på stadsbiblioteket på Kulturmagasinet är Ann-Britt Solberg (Känns fantastiskt med dom fina recensioner som hon har fått i lokaltidningarna. Grattis Ann-Britt ). Bra och roligt för henne personligen, men också för oss som klubb. Vi behöver fler fotografer som ställer ut, framöver, i stadsbiblioteket. En bra chans att synas, för den enskilde medlemmen. Något som jag själv, vill någon månad framöver. Vill du också?

577397_10151790656843222_1237719095_n

Nästa ämne som kom upp, var att ha en temautställning för klubbens medlemmar, visst vore det inspirerande? En lång stund diskuterade vi och spånade om  utställningslokaler, Galleri 13, Versalen, sjukhuset osv. Vad finns det för möjligheter i stan, helst utan kostnad för klubben.  Kanske du vet någon centralt belägen lokal?

Här någonstans hade vi fikapaus. Henrik Muskos hade full huggning, på det här mötet. Han fick vara tillfällig protokollskrivare, fikaansvarig och fotograf under mötet. Klarade allt med mer än godkänt  🙂

429769_10151790656588222_1449593908_n

När kaffet druckits upp och dom goda smörgåsarna ätits upp som Henrik bjöd på, så planerades aprilmötet. Vårtävlingen kommer att ta en hel del utrymme, Svante Harström kommer att vara domare. Månadens bild, får ta ett ganska litet utrymme, den här gången. Malmö International visas om vi hinner, bildtips är något av det som kommer att stå på agendan.

I samband med det som kom frågan om aprilmötet ska vara terminens sista möte?Det känns lite för tidigt, tycker vi i styrelsen. Vad tycker du som medlem? Skulle vi ha ett möte i maj, så kanske vi tar vårtävlingen då.

Skype i någon form ska fixas. för medlemmar som ej kan närvara. Ulf utreder om det är I.P-video, som är det bästa alternativet. Tomas kollar upp Skype.

När vi kom till punkten, vårens fotoutflykt, så haglade förslagen. Några av dom var fotopromenad i Sundsvall, Spikarna, nya bron osv. Vi nådde inget samförstånd 😉 , men det behövs inte ännu. Det är gott om tid kvar, för den utflykten blir i början av juni.

Det här var några av punkterna som togs upp, fortsättning följer

Styrelsen genom Anette Sjödin

Ps Ett förslag från medlem var att på ett möte ska vi istället för månadens bild, visa en ”före” bild och sedan visa den redigerade bilden och berätta hur den har gjorts. En bra ide, den genomför vi på höstens första möte. Ds

Ett svar på ”Styrelsemöte mars