Oktobermöte med redovisning av minimaran

Trettio personer hade kommit till medlemsmötet måndag 3 oktober. Jag undrar vilka andra föreningar som kan skryta med sådan uppslutning…

RIFO i Sundsvall 2018

Christer hälsade alla välkomna och inledde med att påminna om att arbetet inför klubbens arrangemang av RIFO våren 2018 börjar nu. Vid styrelsemötet 10 oktober kommer projektgruppen att ta itu med den första arbetsuppgiften, att göra den presentation av Sundsvall som ska visas på RIFO i Uddevalla våren 2017. Det kommer att behövas insatser i grupper med olika ansvarsområden. Tina är projektledare och det är bara att anmäla intresse till henne om man vill och kan delta i arbetet.

Thomas började mötet med att vara fikasugen. Foto: Ellinor Kempe

Information av olika slag

En av dagens huvudpunkter var inlämning av bilder till klubbens hösttävling.

Foto: Ellinor Kempe

Urban, Henrik och Lia betraktar påsiktsbilder som lämnats in till klubbens hösttävling. Foto: Ellinor Kempe

Henrik berättade att utställningsplatserna i biblioteket i Kulturmagasinet som vanligt behöver varieras med nya bilder. Just nu räknar han dock med att fylla platserna med bilder från den nyligen genomförda minifotomaran. Ingen av deltagarna i maran har något emot att få sina bilder exponerade på biblioteket.

Urban och Annica har båda fått bilder uppmärksammade sedan sist. Urban hade vunnit Nordiska Fotoklubbens guldmedalj med en gruppbild och fått den publicerad i deras årsbok och Annica hade fått en bild publicerad i galleriet på sidan 1X.com. Grattis båda två!

Någon påminde om en inbjudan som har kommit till klubben från RSF om att delta i en klubbtävling, där klubben ska representeras med tio bilder. Ingen på mötet hade fördjupat sig i denna fråga, men Christer lovade undersöka hur en uttagning av bilder i så fall skulle gå till.

Lyckad minimara

Minimaran den 24 september var en rolig tävling. Nio fotografer deltog: Janne, Lia, Patrik, Henrik, Andreas, Gert, Markus, Dennis och Gunnar. Deras uppgift var att fota sex bilder på tre timmar. De fick kännedom om två teman i taget, klockan 12.00, 13.00 och 14.00. Klockan 15.00 skulle minneskortet med sex bilder i rätt ordning lämnas in för bedömning.

Juryn bestod av tre fotokunniga personer utan koppling till klubben: Annika i Ängelholm, Björn i Söderhamn och Viktor i Sundsvall. Juryn presenterades med bild och ett urval av deras egna fotografiska produktion. De tre poängsatte fem bilder per tema och den sammanlagda poängen gav rangordningen mellan fotograferna. Glädjande var att alla tävlingsdeltagare fick poäng. Här redovisas segrarna i vart och ett av de sex temana:

1. Linjer – Lia, Henrik och Gert hamnade alla på samma poäng
  2. I vått och torrt – Henrik
  3. Selfie – Henrik
  4. Lugn och ro – Markus
  5. Vissen – Patrik
  6. Lycka – Gert
manadsmote_2016-10_02

Vinnaren i klubbens första minifotomara, Henrik Muskos! Foto: Ellinor Kempe

Sammanräkningen av alla poäng gjorde Henrik till segrare. Gert kom på andra plats och Lia blev trea. Grattis alla till en väl genomförd tävling! Eftersom både deltagarna och vi som tog del av redovisningen tyckte att detta var roligt, lovade styrelsen att tävlingsformen återkommer i framtiden, på något vis.

Månads- och kritikerbilder

Efter gott fika med bulle och mingel var det dags för månadsbilderna. Tolv personer hade lämnat in varierande och bra bilder. Vi fick se ett förfallet sjukhus i Kramfors, vintergatans stjärnor, broar och bebyggelse i Röros, Sundsvallsbrons insida, blå folkracebil på villovägar, linjer, blommor, stenar, student med hund, en morgonbild från Kungliga huvudstaden och en professionell fotomodell som poserade.

De sju inlämnade kritikerbilderna ledde till en del lärorika resonemang om bildbeskärningar, artbestämning och hantering av lager.

Foto: Ellinor Kempe

Vår yngste deltagare Dennis, kanske berättar han för någon om framgångarna i minifotomaran. Riktigt bra jobbat Dennis! Foto: Ellinor Kempe

Slutligen tipsade Ellinor om en fotoutflykt till Indalsälvens delta lördag 8 oktober. Vi fick också veta att Västanåfallet enligt tradition varit ljussatt en kväll i september, men också att solen lyser naturligt på fallet på morgonen. Christer avslutade och tackade alla för ett bra möte.

”Nu ska den ”!#¤¤#% flaskan UPP” Foto: Ellinor Kempe

Vid pennan,