Månadsmötet i september

Äntligen dags för fotoklubbssäsongen att dra igång på allvar! Förväntansfulla medlemmar samlades i den vanliga lokalen i Bosvedjan. Denna gång hade vi en ny medlem med på mötet, vilket alltid är mycket glädjande. Ordförande Håkan hälsade alla välkomna till en ny termin med klubben.

Första punkten på agendan för kvällen var att dela ut plaketter från Rifo. Tre medlemmar i klubben hade kvalificerat sig för en plakett, Johnny Lindgren, Ivan Sköld och Urban Rundblom. Ett stort grattis till er! Under oktobermötet kommer de påsiktsbilder som blev uttagna i Rifo att visas i en utställning.

Därefter var det dags för en introduktion till studioljus. Ciceron på färden var vår egen kassör Ulf Winhagen, som tidigare arbetat med studiofotografering. Ulf förklarade grunderna i att ljussätta ett porträtt med karaktärsljus, allmänljus, bakgrundsljus och effektljus, med förklarande bilder och exempel. Ett mycket intressant föredrag av Ulf som gav en hel del tips, både till den som är nybörjare och den som har hållit på ett tag och försökt sig på ljussättning.

Under fikapausen var det omröstning i klubbens interna kollektionstävling. Den går till så att man lägger sin kollektion på ett bord och vi placerar ut en bokstav på varje kollektion. Sedan får man gå runt och titta och välja ut sina fem favoriter och skriva dessa på en röstsedel. Vinnare i årets kollektionstävling blev Urban Rundblom.

Eftersom sommaren är en tid när man ofta fotograferar mycket så hade vi i förväg bett att var och en skulle ta med sig två sommarbilder. Det var en blandad kompott med bilder, som avslutades med att Tomas Sahlin visade en liten serie bilder från Auschwitz, som han besökt under semestern. Gripande och intressanta bilder.

Som avslutning på mötet kom Håkan med två påminnelser, dels om vår utflykt till Merlo Slott måndagen den 14 september, mer info i en separat kallelse, och dels om att det är dags för inlämning till årets hösttävling på oktobermötet. Hösttävlingen är en intern klubbtävling som genomförs i tre klasser, påsiktsbild monokrom (pappersbild), påsiktsbild färg och digital bild (monokrom eller färg). Läs mer om våra tävlingar i våra Tävlingsbestämmelser

På återseende!