Månadsmöte och terminsavslutning

Bildspel och rapport från aktiviteter

Det var som vanligt ett myller av folk på fotoklubbens månadsmöte. De vimlade omkring så det var stört omöjligt att räkna dem, men drygt trettio var vi, denna kyliga majkväll på vårens sista möte. Det var inte underligt att alla cirkulerade i lokalen, det fanns så mycket att titta på. På borden låg återlämnade DIFO-bilder plus ett antal färgbilder som visade hur samma bild ger olika intryck på olika sorters papper. Där fanns också analoga, svartvita bilder av motorcyklar i rörelse och flera svartvita porträttbilder av människor. Allt var spännande att titta närmare på och det var svårt att hinna med.

Bilder från Difo och vår minifotomaraton. Foto: Ellinor Kempe

Ordförande Christer hälsade välkommen. Det utlovade besöket av projektledaren för kommunens integrationsfotoprojekt fick tyvärr utgå, då projektet inte har fått klartecken för fortsatta pengar. Projektledaren återkommer för att söka vårt stöd, om det blir en ny etapp av det tidigare framgångsrika fotoprojektet tillsammans med asylsökande ungdomar.

Rapport från DIFO i Söderhamn

På DIFO-träffen i Söderhamn i april var ett tiotal personer från klubben närvarande. De fick se många bra bilder. Nio fotografer från klubben har fått nitton bilder antagna. Övriga bilder är de som nu visas på mötet. På DIFO var det i år ingen fotograf som fick medalj. För att få medalj krävs att man har tre bilder antagna i samma klass. Distriktets årsstämma var strulig på flera sätt, tyckte Christer. Arrangörer för DIFO kommande år blir Bollnäs 2018 och Sundsvall 2019.

Amsen Webbdesign hade försett oss med bilder på olika papperstyper. Lars-Otto och Inge tittar på vilken inverkan papperet har för hur man upplever bilden. Foto: Ellinor Kempe

Här vilar inga ledsamheter. Klartecken från Thomas! Foto: Ellinor Kempe

Utflykter och aktiviteter

Sen förra mötet har klubbmedlemmar haft litet olika aktiviteter för sig. Ellinors workshop om att fotografera rörelse blev av och bilder därifrån visades under mötet. Fredrik Karlsson skickade en spontaninbjudan för fotografering av blåsippor och fjärilar en kväll i början av maj och Erika Näsberg fick med sig ett gäng intresserade för att fotografera folkrace en helg. Applåder för alla fina initiativ!

RIFO 2017 och 2018

Arbetet inför nästa års RIFO i Sundsvall rullar på. Christer har sammanställt det bildspel om Sundsvall som ska visas på årets RIFO och Patrik arbetar med att lägga på speakerröst. Patrik, Åsa och Christer kommer att åka till RIFO i Uddevalla 19-21 maj.

Bildspel från Island

Ett imponerande inslag på mötet var det bildspel från Island som Björn Wiklund visade. Det var en fin blandning av stillbilder och rörliga bilder i en dämpad och harmonisk färgskala till en njutbar musik. Björn tyckte att vårljuset som smög sig in i lokalen förtog litet av bildspelets kvalitet, men jag var i alla fall överväldigad.

På temat actionbilder hade Björn tagit med bilder från gamla tider, på motocrossåkande yngligar, tagna på diafilm. Foto: Ellinor Kempe

Workshop om rörelse

Efter fikat, där det var svårt att hinna med allt prat och bildgranskande, var det dags för de tidigare nämnda workshopbilderna. Ellinor berättade om upplägget och om sina tankar och råd inför fotograferingen. Christer menade att han brukar säga precis tvärtemot vad Ellinor sa. Därpå följde olika resonemang om fokuspunkter och om friläggning av motivet från bakgrunden kontra att låta bakgrunden förmedla rörelsen i bilden. Christinas, Fredriks, Irinas och Ellinors bilder visades. Workshopdeltagarna var överens om att det hade varit svårt att få bra bilder. Bland annat var det svårt att hjälpa varandra, då inställningarna var så olika på de olika kamerorna.

Om kamerakunskap och lagring

Ingrids kommentar till ovanstående var att ”jag tror att jag behöver en bättre kamera, men egentligen behöver jag lära mig den kamera jag har”. Kommentaren ledde till att Christer konstaterade att vi skulle kunna samlas märkesvis och lära oss våra kameror bättre. Han tycker att fotografer är en blandning av ingenjörer och poeter. Klokt sagt, och därmed har vi nog alla någon av de sidorna som kan utvecklas. Christer passade också på att be oss lova att lagra våra bilder på åtminstone två ställen!

Månadsbilder

Månadsbilderna var en härlig blandning av bilder från världens alla hörn och bilder av de allra närmaste fåglar och vårblomster: Auschwitz, Stonehenge, Christiania, Bangkok, Åre och Tännforsen varvades med en mås som i flykt blev en fredsduva, en stillasittande kaja, en färgmättad gullviva, en glad groda, ett flickporträtt, en fiskgjuse och sundsvallsbaserade ångbåten Primus.

Kvällen försvann snabbt. När vi traskade hemåt önskade vi varandra en härlig fotosommar och på återseende, om inte förr så, på månadsmötet i september.

Vid pennan

Christina