Månadsmöte med bildövning

Vädrets makter verkar inte vara på fotoklubbens sida just nu. Både mötet i januari och februarimötet igår har påverkats av kraftiga snöfall. Men även den här gången var det ändå ganska många som trotsade vädret och tog sig till möteslokalen. Efter att Håkan hälsat välkommen i vanlig ordning var det en del information från sekreterare Johnny. Bland annat togs motioner till Riksfotostämman upp och även till distriktets stämma. Det är viktigt att vi som klubb gör vår röst hörd. På medlemmen Irinas iniativ har det bildats en workshopgrupp. Tanken är att gruppen ska träffas ibland och ha workshops i olika ämnen, där en medlem med god kunskap förevisar de övriga och att man tillsammans lär sig både teori och praktik. Ett mycket bra initiativ av Irina! Tanken är att ha första workshopen någon gång i mars, och om du är intresserad av att vara med så kan du kontakta mig på christer.hagglund snabela fotofyndet.se så ser vi tillsammans till att alla kommer med på maillistan.

Vi hade även inlämning för DIFO, distriktets fototävling i MellanNorrländska Distriktet, som vår klubb tillhör. Den som vill lämna in påsiktsbilder kan göra det i skrubben i biblioteket fram till måndag eftermiddag. Digitala bilder skickas in till den vanliga adressen fram till samma tid.

Kvällens huvudnummer var en bildövning. Vi har tidigare haft bildövningar när vi har rangordnat ett större antal bilder, t ex andra klubbars tävlingar. Den här gången var upplägget ett annat. Det var bara två bilder, en stadsmiljö av den amerikanske fotografen Gregory Crewdson (se bilden här) och Leif-Erik Nygårds bild av Marilyn Monroe, som kom att bli den sista professionella bilden som togs av Marilyn innan hennes död fem veckor senare (se bilden här), och läs mer om när den togs.  Innan övningen startade tittade vi på en bild och förklarade lite hur övningen var tänkt att gå till.

Bildövning. Foto: Henrik Muskos

Vad vi känner inför en bild påverkas av många saker och det här finns det en hel del teorier om. Bland annat att man först tittar med hjärtat, man känner direkt om bilden påverkar mig. Har jag sett något liknande förut? Skapar den en känsla? Helt enkelt en emotionell reaktion som baseras på tidigare erfarenheter.

Bildövning. Foto: Henrik Muskos

Därefter tar den kognitiva delen av hjärnan över och börjar analysera bilden. Vad är det för något? Vem är det? Påverkar det mig på något sätt? Hjärnan gör en grundligare analys. Dock kan det ibland vara svårt att komma över känslan som den första, emotionella granskningen satt.

Bildövning. Foto: Henrik Muskos

En tredje del i det hela är kunskap. Om man får kunskap om bilden, om hur den togs, av vem, eller vem det föreställer, kan uppfattningen om bilden återigen ändras.

Övningen gick inte ut på någon redovisning utan diskussionen i sig var målet, och känslan var att vi nådde det målet. Dessutom när vi delar in grupper lär man känna nya människor.

Efter bildövningen var det dags för fika och direkt efteråt så blev det en spontanvisning av ett hemmabygge. Det var Roel Wijtmans som hade med sig en egenbyggd stjärnvridare. Anledningen till att man använder en stjärnvridare att montera sin kamera på är att när man använder väldigt långa slutartider så gör jordens rotation att stjärnorna blir små streck på himlen. Stjärnvridaren kompenserar för jordens rotation och håller på sätt kameran stilla i förhållande till stjärnorna. En riktigt intressant förevisning som vi tackar Roel för.

Roel Wijtmans visar sin stjärnvridare. Foto: Christer Hägglund

Sedan var det dags för månadens bilder, där temat denna gång tydligen var katter. Men det var många bra bilder av allehanda karaktär, som vanligt. Kritikerbilden fortsatte i samma stil som vi började med i förra mötet, och även denna gång varierade resultatet. Det är mycket som påverkar hur man kan förbättra en bild, dels hur bra den är från början och vilken förbättringspotential som finns i efterhand. Ett par intressanta diskussioner och många bra bilder fick vi se i alla fall.

Klockan hade blivit mycket så det var hög tid att städa ihop i lokalen och bege sig hemåt.

Tack alla medlemmar för ett intressant möte!