MÅNADSMÖTE MARS

Medan stolar plockades fram, fikat förberedes och ordförande Håkan Sislegård laddade upp månads och kritikerbilder, så droppade sakta medlemmar från fotoklubben in i vår lokal i Bosvedjan.

Fotoklubben01

Mötet kunde börja och Håkan hälsade alla välkomna. En av dom första punkterna var, Christers Hägglunds föredrag om macrofotografering,  det är en hel vetenskap vill jag lova. Det finns närbildslins, som förstorar, men vanligare är mellanringar av olika storlekar. Jag ska inte uppehålla dej med alla finesser och på vilka olika sätt man ta macrofoton, på ett hyfsat billigt sätt. Men helt klart blev jag som aldrig testat, intresserad. Kanske dom erfarna fotograferna fick något tips? Flera olika förslag hördes från medlemmarna på andra sätt att fota med macro, bla vidvinkel + mellanring.En spontanapplåd utbröt, när Christer visade sin hemsnickrade macro med dioder. Fantastiskt kreativt. Föredraget avslutades med att Christer säger : By the way, man kan köpa ett macroobjektiv också.

Fotoklubben09

Johnny Lindgren, vår nyblivne tvåbarnsfar och klubbens suveräne sekreterare, som tittade in på mötet en kort stund för att dela ut årets medlemskort. Thomas Hellström fick ta över sekreterare jobbet, ja det gäller att vara flexibel om man är med i styrelsen och försöka klara allehanda sysslor.

Ingrid Näsholm begärde ordet med en hälsning från en av medlemmarna, Ann-Marie Stålgren, som sedan ett år, inte kunnat delta på mötena, pga en svår ryggskada. Ingrid, bad oss skriva hälsningar till Ann-Marie om vi ville. Ett omtänksamt initativ.  På styrelsens vägnar passade Christer på att fråga medlemmarna hur dom ställer sig till Skype, då vi också har en annan hängiven medlem Patrik Nilsson som flyttade till Kiruna som också skulle vilja vara med på mötena. Det förslaget godtogs snabbt och till aprilmötet så hoppas vi kunna genomföra sändningen via Skype till dom. Ibland är tekniken helt fantastisk, att man liksom kan vara med, fast man inte är på plats!

Mötet fortsatte med månadens bild och där fanns som vanligt en stor variation av fantastiska bilder. Många hade den här gången med sig macrobilder, som efterfrågats på kallelsen.

Christer Carlsson en av medlemmarna, gav tips till en av sina macrobilder av en blåsippa. Visade i bilder, hur han använt ett inplastad vitt A4 ark för att ge ljus i bilden och hur han lagt en grönt tygstycke/servett på marken, nära blåsippan för att få finare bakgrund. Tack för  dom bra tipsen!

Jag tror det var Hans Gälldin som berättade om stackade bilder (något helt nytt för mej). Bilder som sätts samman i många lager. Han hade använt sig av ett gratisprogram som heter Comsine ZD. Lite som trolleri var det!

Sedan var det dags för kritikerbilder och jag upplever att den konstruktiva kritiken har blivit bättre, på ett positivt trevligt sätt. Sammanlagt har det blivit mer prat och diskussion på mötet.
Oftast blir det att man tittar en stund först i stum beundran, på bilden.
Men sedan försöker alla hjälpa till att ”lyfta” bilden till en ännu högre nivå.
Några av orden som sades var:

Kanske, skulle ha beskurits.

Bilden borde vara renare.
Kvadratisk form.
Klonverktyg, borde användas.

Vad vill bilden mej som betraktare?

Använd dej av linjerna, dom horisontella och vertikala.

Skapa dramatik, ta i mer, i kontrasten, ljus och skuggor.

Vinjettering kan göra mycket för bilden.

Vid det efterlängtade fikat var det mingel och då var det många som passade på att titta på dom fina fotoböckerna som Lembit Soom tagit med sig. Tyvärr hann jag bara titta i några, jag skulle ha kunnat blivit fastande där för resten av kvällen. Så kände nog flera.

Fotoklubben04

Christers macro samling, tittade många också på och fler ville nog ha en mer detaljerad förklaring av Christers hemmabygge.

Det var ett allmänt trevlig sorl i lokalen.

Om ni som var med på mötet, såg någon som gick runt och fotade lite av varje, så var det styrelsemedlemmen, Henrik Muskos. Det är han som tagit bilderna som visas här, på marsmötet.

Kvällen avslutades med en 45 minuter lång film, om den mytomspunne, Christer Strömholm. Väldigt intressant.

Och du, du kommer väl till nästa möte, den 8 april.

Resultaten i vårens fototävling presenteras. Men också andra intressanta punkter kommer att tas upp

VÄLKOMMEN

// Anette Sjödin

2 svar på ”MÅNADSMÖTE MARS

1. Bra sammanfattning av klubbmötet och nu har några bilder ramlat in också, roligt! Stor eloge till er som håller klubbens ”nya” hemsida levande. Hoppas att den nya stilen och inriktningen har ökat besökarantalet.
    Bra möte denna gången ”också”…
    Roligt att se finurliga hembyggen, ger inspiration inför vårens blommor. Nu kan man slipa på tekninken hemma inne i värmen, på Legogubbar och annat tills första vårblomman sticker upp ur marken 🙂
    /Christer K

2. Mycket trevligt att kunna läsa och se vad fototräffarna handlat om. Bra skrivet samt illustrerande bilder höjer informationen. Den ”nya” hemsidan är verkligen ett lyft. Bra jobbat. Mvh. Björn W