Månadsmöte mars: Gratulationer och favoritbilder

Den första måndagen i mars hade vintern slagit till igen, men det avskräckte inte de tjugonio klubbmedlemmar som hade kommit till månadsmötet.

Ordförande Christer inledde med att få oss alla att gratulera och sjunga ”Ja må hon leva!” för Ingrid som fyllde 75 år.  Därefter gratulerades även Urban till att ha fått medalj och publicering i Nordiska Fotoklubbens årsbok.

Vid månadsmötet var det sista chansen att lämna in bilder till klubbens vårtävling. Vid inlämningen till DIFO hade det denna gång kommit så många bilder att Christer fått lov att begära en ny nummerserie för klubben; 129 inlämnade bilder! Bra gjort!

Christer har skapat ett evenemang på Facebook om DIFO den 9 april i Marmaverken (söder om Söderhamn). Ett separat utskick har också gjorts till alla medlemmar.

Johnny hade med sig Riksförbundets årsböcker, som detta år är gratis. Han meddelade också att han tyvärr slutar som klubbens sekreterare. Styrelsen kommer att omfördela sina arbetsuppgifter.

Ellinor ordnar workshop om rörelse

Ellinor som fotar en hel del sport och action tänker dela med sig av sin kunskap vid en workshop som är planerad till lördag 1 april. Hon berättade hur det var tänkt.

På skateparken bakom SCA:s gamla huvudkontor kommer ett antal aktiva att åka så att vi får möjlighet att fotografera dem. Klockan 11.30 börjar workshopen med en genomgång på ungefär en halvtimme, därefter fotar alla från ena långsidan av området i en halvtimme och slutligen har man möjlighet i en halvtimme att fotografera från andra sidor och vinklar. Därefter blir det gemensamt fika och diskussion kring bilderna.

Vid dåligt väder, så att ingen åkare vill ställa upp, flyttas workshopen till 22 april.

Favoritbilder

Medlemmarna hade denna gång möjlighet att ta med sig och visa en favoritbild tagen av någon annan fotograf. Johnnys hade tagit med sig bilden där Muhammed Ali, 23, har slagit knock out på Sonny Liston, 34, i en klassisk boxningsmatch den 25 maj 1965. Fotograf var Neil Leifer.

Patriks bild visar en hopkrupen, naken John Lennon som omfamnar en påklädd Yoko Ono. Fotograf var Annie Leibovitz och hon fotograferade den på uppdrag av tidningen Rolling Stone. Bilden togs 8 december 1980 och var den sista bilden av John Lennon. Han mördades senare samma kväll.

Den tredje bilden hade Urban funnit på siten 1x. Den var fotad av Udo Dittman och föreställde ett flygplan som såg ut att passera mellan två vindkraftrotorer mot en bakgrund av blå himmel.

Christina hade tagit med en gammal fotobok, där kända fotografers svartvita bilder på temat, ”Far och barn” var samlade.

Verktygslådan

Efter gott fika och goda samtal hade Christer en genomgång av hur man ska hantera olika bildstorlekar i Lightroom och Photoshop. Johnny förklarade att exempelvis de bilder vi får publicerade i Sundsvalls Tidning kräver en särskild upplösning.

Trisslotterna

De trisslotter som inhandlades efter förra månadsmötets Bilderlådan skrapades under fikapausen. Vinsten på lotterna blev 180: – kronor, alltså under 500: – kronor, vilket enligt bestämmelserna innebär att hela summan tillfaller klubbkassan.

Månadens bild

Femton personer hade lämnat in månadsbilder för visning. Motiven var blandade och påminde både om den gångna vintern och om den kommande sommaren:

Vi såg en glad 14-årig katt som skuttade i snön, en vitklädd flicka i snöig skog, en skridskoåkare på kvällslila is, frostiga timmerstugor, vintervitt hus i Petersvik och isiga strandstenar. Vi såg också en märklig gammal maskin, en helikopter vid Högbondens fyr, ett våldsamt oväder, brinnande stålull, ett lättklätt par bland svarta stenblock, en gapande pelikan, en fjäril i en solros, en vissnande tulpan och ett finstämt barnporträtt. Ja, det finns inga gränser för vad klubbens medlemmar hittar på att föreviga.

Nästa medlemsmöte 3 april

Alla hälsades välkomna åter till månadsmötet i april.

Vid pennan

Christina