Månadsmöte januari: Nytt spännande år

2018 började med stor förväntan i luften när fotoklubben hade sitt första månadsmöte och drygt tjugotalet medlemmar var på plats. Det är mycket som ska hända de närmaste månaderna. Christer började med att hälsa en ny medlem, Lars Hjelm, välkommen till klubben.

Norrlandsdagarna

Därefter informerade Christer om Norrlandsdagarna, en temadag för yrkesverksamma fotografer, som i år går av stapeln i Sundsvall 26–28 januari. Klubben har fått erbjudandet att för en klumpsumma låta klubbens medlemmar besöka arrangemanget på Hotell Södra Berget, där det bjuds intressanta föreläsningar och utställning av fotoprodukter. Klubbmedlemmar betalar ett av klubben subventionerat pris för sitt deltagande. Mer information om programmet finns på www.norrlandsdagarna.se. Hittills har fjorton medlemmar anmält intresse. Den som vill ansluta sig nu kan kontakta Ann-Marie Stålgren, som administrerar det hela för klubbens räkning.

Riksfotoutställningen

Vid kvällens möte var det inlämning av bilder till årets Riksfotoutställning, vilken som bekant äger rum i Sundsvall 4–6 maj. Arbetet inför arrangemanget pågår för fullt med många klubbmedlemmar engagerade. Nu är det klart med domare, välutrustad lokal, mat och logi. Slutlig programsammanställning och anmälningsblanketter är på gång. Svar från ytterligare några sponsorer inväntas. Några frågor om bland annat utställningsskärmar är ännu inte lösta.

Några av de punkter på programmet som Christer nämnde, var start med stadsvandring fredag 4 maj klockan 14.00 och mingel med bland andra Petter Österlund samma dag klockan 19.00. På lördagen börjar det hela med registrering 9.00 och avslutas med festmåltid 19.00. På söndagen är det avslutning klockan 13.00. Tina och Åsa håller i trådarna.

Månadsmötet i februari

31 januari är sista datum för inlämning av bilder till Riksfotoutställningen. På nästa månadsmöte 5 februari behöver vi alla hjälpa till med sortering av inkomna tävlingsbilder. Vid det mötet är det också dags att lämna in bilder till distriktets tävling, DIFO.

Olaga integritetsintrång

Christer informerade om en ny lag som har trätt i kraft vid årsskiftet. Den handlar om att det nu är straffbart att sprida vissa typer av bilder eller andra uppgifter om någon annans privatliv om syftet är att allvarligt skada personen som blir utsatt för det. Vi som fotograferar mycket kan få frågor av andra som fotograferar och då är det bra att känna till denna lag.

Utställningen i Kulturmagasinet

Det finns nu plats för nya fotografer att ställa ut på våra tolv platser i Sundsvalls Stadsbibliotek i Kulturmagasinet. Kontakta Elin för mer information!

Månadsbilder

Så var det dags att titta på dagens inlämnade månadsbilder. Som vanligt var det en härlig blandning! Fredrik W hade en naturbild med stilla vatten, Christer hade fotat sminkade ungdomar i roller derby-klubben Demolition Derby från Sundsvall och Ellinor visade en ömsint bild av pensionerade elittravaren Nahar med sin skötare.

Ingrid visade en bild av sin snöiga stuga i Ortsjön och blev strängeligen förmanad att inte bege sig dit ensam och framför allt att inte ge sig upp på taken där. Annica hade tagit en riktig midvinterbild av en gångbro, Janne hade en närbild av en talgoxe och Elin visade en översvämmad strandpromenad med dramatisk bergvägg intill. Lennarts svanar i isigt vatten var lika midvintrig som Annicas bild.

Tomas nebulosor i stjärnbilden Svanen mitt i Vintergatan fyllde oss med förundran. Urbans bild var en soluppgång över isiga stenar i strandkanten. Fredrik K visade en bild av sina fotokursdeltagare som fotograferade en måne på väg upp ur havet utanför Klampenborg.

Norrskensfotografering

Efter fika och mingel visade Patrik bilder och berättade hur han har lärt sig att fotografera norrsken. Det hela började när han i två och ett halvt år var bosatt i Kiruna. Han visade flera bilder tagna med olika tider, objektiv, bländare och ISO-tal. Patrik gav denna lista på vad som behövs inför fotografering av norrsken:

• Kamera, stativ och vidvinkelobjektiv
  • Pannlampa, varma kläder, varm dryck
  • Kolla prognos för väder och norrsken
  • Hitta en lämplig plats i förväg
  • Sträva efter så kort slutartid som möjligt
  • Tålamod rekommenderas

Det behöver inte vara kallt för att man ska se norrsken, har Patrik lärt sig. Ofta kan man se dem i månadsskiftet augusti-september. Men det behöver vara klart väder och mörkt. Man behöver också veta om det förväntas bli norrsken, något som är beroende av kraftiga solstormar. Det finns många sajter och appar till hjälp. Här är några av dem:

Temabilder

Julen var temat till mötet. De inlämnade bilderna visade alla tänkbara tolkningar av detta tema. Här fanns en röd inomhusstjärna, en grön tunga (sedan någon ätit upp alla gröna linser istället för att montera dem på pepparkakshuset), en snötyngd trädgård, en flicka med lysande nalle i famnen, en översnöad kyrkogård, ett knä klätt i nätstrumpa (!) och ett riktigt gammaldags julkort. Det sistnämnda hade Fredrik K tagit i en snöig skog med sig själv som skogsväsen på bilden. Som vanligt när det gäller Fredrik hade bilden krävt noggrann förberedelse, självutlösare, pulsande i djup snö och många timmars efterarbete. Imponerande.

Inspirerade av denna start på fotoåret 2018 skildes vi åt för att på nästa månadsmöte 5 februari involveras ordentligt allihop i arbetet inför Riksfototräffen.

Vid pennan

Christina