Månadsmöte i oktober

Oktobermötet innehöll som vanligt en hel del matnyttig information, inspiration och mingel. Christer påminde om att det var sista dagen för att lämna in påsikts- och digitala bilder till klubbens hösttävling. Han berättade också om hur DIFO-projektet, alltså klubbens arbete inför distriktsfotostämman våren 2020, fortlöper. Inför årsmötet i november jobbar valberedningen vidare. En ersättare i styrelsen saknas fortfarande.

Elin berättade att det finns några fotografer som är intresserade av utställning i biblioteket i Kulturmagasinet. Bilder till Sundsvalls Tidning behövs dessutom alltid.

Bildbeskärning

Christer gjorde en genomgång av hur man ska tänka när det gäller beskäring av bilder, en favorit i repris. Den storlek vi använder för digitala bilder, både vid tävling och vid månadsmötenas visning, är 1920×1080 pixlar. Det motsvarar storleksförhållandet 16:9 när det gäller breddens förhållande till höjden på bilden. Om den bild man har inte ryms inom dessa mått kan man välja mellan att förminska eller beskära den. Att ta liggande bilder är alltid fördelaktigast i dessa sammanhang.  För våra bilder till Sundsvalls Tidning, som har andra mått än de vi använder i klubben, kan man lägga in en färdig mall i rätt storlek i sitt bildbehandlingsprogram.

Lars Hjelm visade hur beskärning av bilder kan göras i Lightroom. Hans dator fungerade tyvärr inte som den skulle tillsammans med tekniken i lokalen, så Lightroom-användarna fick samlas runt Lars och hans dator för genomgången.

Medlemsporträttet

Gunnar Sandin svarade för oktober månads presentation och visade många bilder från sin långa fotografkarriär. Sitt yrkesliv började han med att arbeta ett och ett halvt år i skogen innan han kom till Skånska Cementgjuteriet, där han kom att stanna. Han fick stor användning av sin kamera i jobbet, bland annat fotograferade han uppifrån pylonerna på Höga Kusten-bron för Skanskas räkning.

Han var också skidtränare och visade bilder av framstående skidåkare som Eva-Lena Karlsson och Annika Säll. Även motorsport i olika former har fastnat på Gunnars bilder: banracing på Mantorp, motocross, Formel 1 i Budapest och på senare år motorcyklar.  Bland de senare årens favoritmotiv finns dessutom ”brudarna”, de två barnbarnen. På en hembygdsgård i Ånge kommun hade Gunnar på senare tid också fångat Jill Johnsons ”gatufynd”, sångaren Doug Seegers på bild.

Gunnar avslutade sin presentation med att berätta att han till nästa möte har utsett Elin att vara den som står för nästa medlemsporträtt, som blir på decembermötet.

Höstbingon

Till höstbingon som utlystes på septembermötet hade det kommit in 15 svar, alltså serier med vardera fem bilder. Christer hade ”högst subjektivt och helt själv” valt ut tre vinnande serier. De tre var Elins serie ”Rad 6” som visade bilder på temana alster, återhämtning, rivigt, signatur och trådar, Gunnars ”Rad 9” med bilder av hjärngympa, ekologiskt, uppklädda, framtiden och kvällsgott samt Patriks ”Rad 7” med bilder som illustrerade gatuljus, profil, klasar, draperad och slutartid. Elin, Gunnar och Patrik prisades för sina bilder.

Månadsbilder

Älgar som blänger, en flicka i en indianhövdings fjäderskrud, grinande och ondskefulla stenar i skogen och ett monument vid entrén till Falu koppargruva var några av månadsbilderna. Det fortsatte med en strandlinje i kvällsljus, ett barn med gossedjur på en stenmur och en blå, vattensprutande drake. Slutligen såg vi GA-kyrkan med trappa i höstskrud, en hängig tomatplanta och Bergeforsbron.

Bilder från DIFO 2019

Mötet avslutades med en titt på de uttagna bilderna 2019 från DIFO:s digitala klass. Samtliga uttagna från DIFO 2019 bilder finns att se på mellannorrländska distriktets hemsida, http://www.mndfoto.se/2019_DIFO.pdf

Vid pennan/Christina