Månadsmöte april och vårtävlingsredovisning

Härligt vårväder och månadsmöte april. Vi var över 30 stycken som tagit oss ut till samlingslokalen i Bosvedjan.

Foto: Ellinor Kempe

Christer inledde mötet och informerade om att Tina är sekreterare efter Johnny fram till årsmötet men delar arbetsuppgifterna med Åsa och Ann-Marie. Den 5 april är sista dagen för anmälan till DIFO, vill man veta före mötet hur man ligger till resultatmässigt kan man maila Christer för att ta del av hemlig information, klart står i alla fall att Sundsvalls fotoklubb lyckats riktigt bra. Christer påminde också om att gå in på hemsidan för att läsa på om tävlingsregler så att alla är på det klara med vad som gäller kring deltagande med samma bild, storlekar osv. Styrelsen vill också ha bilder över Sundsvall till presentationen som ska dras i Uddevalla på RIFO 2017 för att göra reklam för Sundsvall och RIFO 2018.

Vårtävlingen redovisades av Härnösands fotoklubb som varit domare, Mikael och Tony var på plats och kommenterade resultatet. Johnny Lindgren, Patrik Nilsson, Urban Rundblom, Annika Westerlund och Janne Lundstedt knep de nio diplomen. Grattis till er och ett stort tack till alla i Härnösands fotoklubb som deltog i juryarbetet.

Pristagarna i klass A, svartvit påsikt, Johnny Lindgren, Urban Rundblom, Tony Rundström (juryrepresentant) och Annica Westerlund. Foto: Ellinor Kempe

Klass C, färgbild påsikt, Johnny Lindgren, Patrik Nilsson, Tony Rundström (juryrepresentant) och Urban Rundblom. Foto: Ellinor Kempe

Klass D, Digital bild. Tony Rundström (juryrepresentant), Jan Lundstedt, Patrik Nilsson och Johnny Lindgren. Foto: Ellinor Kempe

Efter sedvanligt fika för en tia och mingel var det dags för en nytt inslag! Christer hade tagit fram en presentation med olika exempel och diskussionsfrågor kring -Vad får man fotografera? Rätt eller fel? En uppskattad, intressant och lärorik övning med bra diskussioner och åsikter som ibland gick isär. Vi kan konstatera att lag, etik och moral inte är samma sak och att det är sunt förnuft som gäller även om man har lagen på sin sida.

Ellinor berättade kort om Workshopen i rörelse som ägde rum vid skateparken nere i centrum den 1 april och som pga. vädret bytte skepnad till linjer och arkitektur med en dos tekniknörderi. Uppskattat av de sex deltagarna och tre av bilderna visades upp på mötet. Ett nytt försök att fotografera rörelse i skateparken kommer att ske den 29 april. Håll utkik i facebookgruppen för mer information.

Foto: Ellinor Kempe

Hoppas att ni får några fina fototillfällen fram till nästa möte!

/ Tina