Majmötet och terminsavslutning

Dags för årets sista möte! Eller ja, terminens sista i alla fall, det sista innan sommarlovet. Temat för mötet var vårutflykten som genomfördes den 4:e maj då vi besökte Petersvik.

Men först var det en annan uppgift som påkallade uppmärksamhet. I vintras så ställde några medlemmar ur klubben upp som domare till en klubbtävling som arrangerades av en annan fotoklubb. Inför detta möte hade vi skrivit ut större delen av de deltagande bilderna och de närvarande delades in i fyra grupper som fick till uppgift att ta fram de fem bästa bilderna, och rangordna dessa. En lika intressant övning som senast vi provade samma sak, och här kan man verkligen säga att resan är målet, diskussionerna som leder fram till vilka bilder som ska vara kvar och vilka som åker ut kan vara både långdragna och intressanta. Totalt hade de fyra grupperna plockat ut 10 bilder som placerat sig, och det fanns en favorit som alla grupper hade med och som blev en klar vinnare. En rolig övning som vi med säkerhet kommer att återkomma till.

Foto: Henrik Muskos

Vilda diskussioner, vilken är egentligen bäst?
Foto: Henrik Muskos

Grupperna arbetade på lite olika sätt för att komma fram till målet.
Foto: Henrik Muskos

Under det traditionsenliga fika för en tia minglades det friskt. Fikat har en viktig funktion att fylla, både i det sociala och att ges möjlighet att dela med sig av tips till sina vänner.

Åter till vårutflykten. Totalt var vi ett tjugotal fotografer som möttes upp i Petersvik och sedan spreds för vinden i det så omtalade området med gamla hus. Motiven var många och väldigt skiftande, vilket vi fick se på mötet när alla som var med på utflykten hade blivit ombedda att ta med två bilder var och visa upp. Det var allt från stenar, fåglar och fabriker till gamla fina hus, vägskyltar och några porträtt. Gällande porträtten så verkade en av våra yngsta medlemmar vara speciellt populär som motiv. Många fina bilder blev det och en lyckad utflykt trots det kalla vädret.

Foto: Tomas Hellström

Utsikt mot Ortvikens pappersfabrik
Foto: Tomas Hellström

Foto: Patrik Nilsson

En övergiven fotboll på en gård där ett gammalt fritidshus rivits.
Foto: Patrik Nilsson

En riktigt skön sommar önskar vi i styrelsen i Sundsvalls Fotoklubb alla medlemmar och andra besökare! Väl mött igen till hösten!