Januarimöte i snöstorm

Den här gången var vädrets makter inte med oss när det var dags för månadsmöte. Efter några dagar med bitande kyla så var det klass 1-varning med ymnigt snöfall och tidvis kraftiga vindar. Ett något mindre antal än vanligt, men ändå ganska många tappra själar, tog sig till möteslokalen.

Första punkten på kvällens program var bildskärmar. Medlemmen Per-Erik Lindbäck besitter en hel del kunskap i ämnet och har bland annat gått några kurser, och drog i korta drag en del grunder i ämnet för oss. Det var en del om färgrymder, ICC-profiler och inte minst skärmkalibratorer. Per-Erik påpekade vikten av att kalibrera sin skärm regelbundet för att på så sätt ge en möjlighet att bilden på skärmen ser likadan ut när den kommer ut på papper. Även det faktum att alla typer av bildskärmar inte visar foton på ett bra sätt, och varför togs upp. Per-Erik svarade också på frågor och det blev en givande stund som nog gör att fler än jag tar tag i sin okalibrerade bildskärm.

Ordförande Håkan visade upp RSF:s onlineverktyg för att ladda upp digitala bilder och digitala kopior av påsiktsbilder till årets Rifo, Riksfotoutställning. Om du inte har lämnat in dina tävlingsbidrag ännu så är det hög tid! Påsiktsbilder kan lämnas in till och med nästa måndag, 19/1. Om du lämnar bilder i skrubben på biblioteket, säg till någon i styrelsen eller maila till tavling snabela sundsvallsfotoklubb.se, så ser vi till att någon hämtar bilderna där. Någon från styrelsen sammanställer sedan påsiktsbilderna och ser till att de är RSF till handa på utsatt datum.

Efter fika med mingel var det dags för månadens bilder. Som alltid många fina bilder med stor spridning i motiv. Inför kritikerbilderna tog vi upp lite förändringar som gäller den programpunkten. Vi i styrelsen har känt att det har varit svårt att få igång diskussionerna kring bilder ibland och för att råda bot på det så hade vi diskuterat internt och tagit hjälp av Göran Källberg, och kommit fram till ett par stödpunkter som jag, Christer, i egenskap av moderator använder för att få igång diskussionen. Vi hade några bilder och fick ett par mycket bra diskussioner med förslag på förbättringar och förändringar för att göra respektive bild bättre. Förhoppningen är att vi ska ytterligare utveckla den här programpunkten, för att kritisera andras bilder är onekligen ett mycket bra sätt att utveckla sitt eget bildseende och därmed sitt eget fotograferande. Jag fastnade speciellt för en bild av Annica Westerlund som målat av ett foto (med tillstånd av fotografen såklart), fotograferat av målningen och sedan redigerat bilden i efterhand. Ett riktigt hantverk med riktigt fint slutresultat.

Av Annica Westerlund

Parkcafé – av Annica Westerlund

Därefter var det hög tid att skotta fram bilen och åka hemåt, förhoppningsvis laddad med energi för nya bilder!

Vi ses igen i februari!

2 svar på ”Januarimöte i snöstorm

1. Jag vill tacka klubbstyrelsen för ett trevligt fotomöte i januari.
    Jag gillar också den målade Annicas bild med pastell färger och sommar stämning på gården, nu när det stormar ute 🙂
    Ser framemot mötet i februari.

Med vänlig hälsning,

Irina