Januarimöte med timelapse-tema

Ordförande Lars hälsade de församlade välkomna och började med att beklaga att hybridmötet som planerats tyvärr inte kunde genomföras med hänsyn till pandemiläget.

Alla i gruppen var överens om att klubben inte ska chansa eller riskera något utan vi ses när det kan anses vara någorlunda säkert igen. Vår klubb kan ju faktiskt bedriva sin verksamhet på distans på ett riktigt bra sätt.

Rifo information
Christer informerade om inlämning av påsiktsbilder till årets Riksfotoutställning som hålls i Uppsala. Bilderna ska lämnas till Christer i hemmet senast den 20 januari, för föreberedelse till att skickas in. Det informerades också om inlämning till distriktsävligen Difo senast den 20 februari. Difo hålls i Ljusdal den 8 maj.

Tomas Hellström tog ett teknikpass om att skapa timelapse, för att visa väderfenomen och andra spännande förändringar under en längre tid. En kamera med inbyggd intervallfunktion eller en separat intervallutlösare och ett rejält stativ är en bra början för timelapsefotografen. Tomas erfarenhet är att timelapsefilmer som är längre än 30 sekunder kan upplevas som tråkiga, så kan man hålla sig däromkring är det bra. PhotoPills är ett exempel på en app som kan hjälpa till med att räkna ut hur många bilder man behöver ta och vilket intervall man ska ha för att uppnå den längd på film och längd på sin timelapse som man vill ha.

Kamerainställningarna är manuell fokus, manuella inställningar på bländare och slutartid, variabel ISO. Slutartid på 1/(2 ggr bilder per sekund), dvs om du ska göra en film med 25 fps, 25 bilder per sekund, brukar det fungera bra med en slutartid på 1/50.

Photomekanics är ett snabbt och bra hjälpmedel när man har stora mängder bilder att hantera. Där kan man sortera och sätta nyckelord innan man till exempel importerar till Lightroom. Tomas redigerar en bild som ligger ungefär mitt i, inte ljusast och inte mörkast och kopierar sedan inställningarna till alla bilder. En export finns föreberedd för att skapa jpg-filer till videoredigeringsprogrammet DaVinci Resolve Studio. Genom att namnge filerna i Lightroom-exporten numrerade i ordning kommer DaVinci att förstå att det är en serie bilder som ska komma i rätt ordning.

I DaVinci kan man, om man vill, göra ytterligare lite redigering som färgtoning och kontraster. Det går även att lägga in sliding-effekter, lite beroende på vilken upplösning man har att börja med och vilken upplösning man vill ha i den färdiga filmen. Som avslutning exporteras filmen, i Tomas fall en 4K-film, med 25 bilder i sekunden med H264-kodning.

En 15 min fikapaus är viktig på alla föreningsmöten, så även detta, men sedan var det dags att titta på månadens bilder från medlemmarna. Tomas H har fyllt halvsekel och varit på besök i ishotellet i Jukkasjärvi och bland annat fotograferat isskulpturer och handhållet fotografera norrsken. Christer hade fotograferat modellbilar framför tv:n och försökt uppnå likhet med verklighetens motsvarighet. Ingrid hade valt ett svårt utgångsläge med en vit hund på vit snö, men lyckats få till en bra bild. Karl Wetterlund hade en mycket stämningsfull bild på en tjärn i skogen. Dimma över vattnet och fina färger i himlen. Karl pratade också om nya möjligheter i Lightroom att färgmarkera mappar, som kan användas till att markera vilka mappar man är klar med och vilka man har där arbete återstår.

Thomas O hade en härlig spontanbild från julafton där glädjen över en lyckad julklapp framgick tydligt. ”Bättre tider” stod det på en byggnad som Annica fotograferat ute i Indalsälvens delta. Björn W dokumenterar hur bygget av den stora kombiterminalen fortskrider, just nu med spräng- och schaktarbeten. Björn hade även en bild på det fantastiskt vackra badhuset i Petersvik, som just nu ser ganska ensamt ut och med oljecisternerna i bakgrunden. Lennart W hade en bild på hustrun Annica ute på en riktigt vintrig promenad. ”En riktig vinterdag” kallade Patrik bilden från en myr, tagen för några dagar sedan. Temperaturen var -28 vid tillfället, så det var inte ett långvarigt fotograferande. Patrik efterfrågade tips om hur man motstår kylan och fick en hel del om både kläder, skor och handvärmare. Månadens sista bild stod Åsa för. En gråsparv som såg välmående ut och låg i stillhet i kylan. Totalt 12 bidrag till månadens bild denna gång.

Under punkten övrigt informerade styrelsen om en övning till nästa månadsmöte, där alla får redigera en och samma bild med fria händer. Redovisning av inskickade bidrag sker på februarimötet. Patrik delgav information från valberedningen inför det i mars förestående årsmötet. Utskick kommer till alla medlemmar.

Lars påpekade också att årsböckerna har kommit och finns att hämta hos honom enligt det utskick som gått ut.

Välkomna åter i februari!

/Christer