Höststart 2016

Höststart

En ny fotohöst är här! Fulladdade med inspiration kom 26 personer till månadsmötet i september. Christer hälsade välkommen och vände sig särskilt till kvällens två nya besökare.

Mötet inleddes med gratulationer och information. Johnny gratulerades till en fin seger i CyberPhotos tävling. Christer uppmärksammade också att Johnny, Annica, Urban och Patrik fått med bilder i Galleri FS.

Ann-Marie har lovat rabatterat pris på utskrift av bilder för klubbens medlemmar. Christer kommer att lägga ut aktuell prislista på lämpligt ställe på webben.

Arbetet inför klubbens RIFO-arrangemang i maj 2018 inleds vid styrelsemötet 10 oktober. De som är intresserade av att delta i arbetet kan kontakta styrelsen.

Christer uppmanade medlemmarna att använda möjligheten att ställa ut bilder på våra platser i biblioteket i Kulturmagasinet.

Mini fotomara 24 september

Årets höstutflykt blir något för klubben helt nytt: Fotomaraton! Arrangemanget blir dock inte lika stort som förebilden Stockholms fotomaraton, utan en Mini fotomara. Det handlar om att på tre timmar fotografera 6 bilder i Sundsvall utifrån olika teman. Mini fotomaran går av stapeln 24 september klockan 12-15. Starten sker vid Kulturmagasinet. Där får man veta vilka första två teman man ska fotografera. Därefter får man två nya teman per timme på nya platser. Ingen redigering av bilderna är tillåten och de sex bilderna ska ligga i rätt temaordning på minneskortet när de laddas upp vid tävlingens slut.

Månadsbilder

Efter ett långt sommaruppehåll fick var och en lämna tre månadsbilder denna gång. Fjorton personer bidrog, så det blev en hel del bilder att se och beundra. Där fanns fåglar av olika sorter, den nyss genomförda militärövningen i Sundsvall, motortävlingar med mycket rök, resebilder från Dovrefjäll, Bohuslän, Spanien och Norge, vackra blommor och solnedgångar samt mindre vackra ödehus.

Urban Rundblom visar bilder Foto: Ellinor Kempe

Urban Rundblom visar bilder
Foto: Ellinor Kempe

Kollektionstävlingen

Under det mumsiga fikat var det dags att titta på och bedöma de elva kollektioner av påsiktsbilder som fanns utlagda på borden. Med hjälp av röstsedlar rangordnade var och en de fem bästa kollektionerna.

2016_september_01

Kollektionstävling Foto: Ellinor Kempe

2016_september_02

Rösträkning Foto: Ellinor Kempe

Medan rösträkningen pågick tittade vi på inlämnade ”min sämsta bild”. Det visade sig att bilderna inte alltid var så dåliga, utan man måste se på dem i förhållande till vad fotografen egentligen hade velat åstadkomma.

När rösträkningen var klar blev resultatet av kollektionstävlingen:

1. Christer vann med sina bilder av ett bröllop med komplikationer. 64 p
  2. Johnny kom på andra plats med bilder av Sundsvallsbron. 53 p
  3. Annica blev trea med bilder av kyrkfönster. 52 p
  4. Urban kom på fjärde plats med bilder av Höga Kustenbron. 44 p
  5. Ellinor kom på femte plats med sina STORA årstidsbilder. 43 p

Grattis till alla som placerade sig!

2016_september_04

Ellinors femteplacerade bilder med årstidstema Foto: Ellinor Kempe

Nästa möte blir 3 oktober, men dessförinnan ses vi alltså på höstutflykten.

Christina