Glöggdoft och en tupp som kammade hem segern på julmötet

Då var årets julmöte avklarat då! Vi hade massor av bilder att se på så ordförande Håkan drog igång direkt när alla samlats. Första punkten på agendan var tävlingen Bilderlådan. Tävlingen vi älskar att hata om man ska ta i lite. Tävlingen går till så att man lämnar in fritt antal bilder och betalar 5 kr per bild i avgift. Sedan blandar Håkan bilderna så att de kommer i en slumpmässig ordning och sedan möts de, en mot en. Rättvist i all sin orättvisa, då två riktigt bra bilder kan mötas för att direkt följas av två som inte alls håller samma klass. Men den bästa bilden skall ju kunna slå alla andra, och just idag blev det Tomas Hellströms bild på en tupp som kammade hem segern. Grattis Tomas och tack för att vi fick höra historien bakom bilden! Tvåa blev Erika Näsberg och trea Annica Westerlund. Grattis till er också! Pengarna som tävlingen genererar köper klubben trisslotter för och ev. vinst delas mellan vinnaren och klubben. För den som vill förkovra sig i ämnet finns reglerna beskrivna i tävlingsbestämmelserna som du hittar under Tävlingar / Om tävlingar. Totalt deltog 33 bilder i tävlingen.

Foto: Tomas Hellström

Vinnarbilden Foto: Tomas Hellström

Foto: Erika Näsberg

Den andraplacerade bilden Foto: Erika Näsberg

Foto: Annica Westerlund

Den tredjeplacerade bilden Foto: Annica Westerlund

Efter bilderlådan var det dags för fika och i vanlig ordning var det extra betoning på julfikat och att umgås med varandra. Det fanns glögg, kaffe, julmust, lussebullar, pepparkakor, godis med mera.

Foto: Christer Hägglund

Julfika och samkväm

Därefter var det så dags för årets temabild. Temat var skrynklig och det var en hel del finurliga tolkningar i ämnet vi bjöds på. Både natur, djur, människor och ting hade fått agera motiv. Riktigt bra jobbat av alla som visade bilder, vilket blev totalt 16st.

Eftersom alla var pigga och klockan inte var alltför mycket så körde vi på även med månadens bild och kritikerbild. Som vanligt bland månadens bild så bjöds det på diverse aktuella motiv och händelser. Bland kritikerbilderna kom det fram en del riktigt kreativ och konstruktiv kritik på flera bilder.

Vi ifrån styrelsen vill passa på att tacka alla medlemmar för ett härligt fotoår 2014! Vi tar nya tag och ställer upp på bred front i Rifo 2015 för att visa att vi håller ställningarna som en av landets allra mest framgångsrika fotoklubbar. Fotografera mycket under julledigheten och kom ihåg att hålla Facebooksidan och vår grupp på Fotosidan levande med bilder, så ses vi igen på januarimötet!