Föreläsning med Erik Nylander

Klubben hade bjudit in frilansfotografen Erik Nylander till en separat bildvisning och föreläsning. Erik kommer från Sundsvall och har läst bildjournalistikprogrammet på Mittuniversitetet.

Som examensarbete på universitetet så åkte Erik till Mongoliet och följde där några flickor som fått möjlighet att börja att jaga med kungsörn. En flerhundraårig tradition som fram till helt nyligen varit exklusiv för män. En flicka bröt mönstret och nu är det ett tiotal flickor som sysslar med detta. Vi fick se underbara bilder från ett samhälle mycket olikt vårt och höra roliga historier från resan.

Ett annat projekt Erik jobbat med var med hans mormor och morfar. Han följde och dokumenterade deras relation, ända fram till mormoderns död för ett drygt år sedan. Detta reportage vann Erik senare klassen ”Bildreportage Sverige” med i Årets bild. En prestigefylld utmärkelse. Vid samma tillfälle blev han också utsedd till ”Årets rookie”.

Förutom dessa två projekt visade Erik bilder från sina brödfödojobb, åt olika outdoorföretag, dagspress och annat.

En mycket intressant föreläsning som flera av oss beskrev som personlig, öppenhjärtig och inbjudande. Medlemmarna passade också på att ställa en hel del bra frågor, som bidrog till en bra dynamik.

Ett stort tack till Erik Nylander som tog sig tid att besöka oss, och från klubbens sida också tack till Patrik Nilsson som hade hand om det praktiska.

Christer Hägglund, ordförande