Februarimöte med redigeringsövning och en hel del månadsbilder

Ordförande Lars hälsade välkommen till månadens möte. Efter lite inledande snack om pandemiläget, fysiska möten och en hel del annat var det så dags att dra igång med dagens agenda.

Inlämning till Difo i Ljusdal. Christer informerade om detaljer för inlämning av digitala tävlingsbilder, påsiktsbilder och digitala kopior av påsiktsbilder. Alla digitala bilder skickast till klubbens tävlingsadress i vanlig ordning och påsiktsbilder lämnas till Christer. Alla bilder ska vara inlämnade 20 februari.

Foto: Patrik Nilsson

Efter januarimötet skickade styrelsen ut en bild där uppgiften till alla medlemmar var att redigera denna bild på valfritt sätt. Bilden föreställer en gammal industrimiljö med en fors i Norge och totalt hade 13 personer gjort olika varianter. Varianterna vi fick se innehöll både inklippta människor och djur, formatändringar till stående format, svartvitkonvertering, utbytta himlar i bakgrunden och en hel del annat. Tack till Britt Nordberg för en utmärkt utgångsbild.

Efter 15 min fika återgick vi till programmet med månadens bild. Det är en bild som medlemmarna bara vill visa av en eller annan anledning, utan speciellt tema.

Tommy visade en bild på ett härligt uppländskt vinterlandskap. Britt visade en bild av Sundsvallsbron i soluppgång, där den samlade expertisen ville hävda att man även kunde se Jupiter ovanför bron. Annica hade lagt en tulpan i ett pringlesrör och fyllt med vatten och stoppat i frysen. En riktigt fin bild som följdes av en liten diskussion om att frysa in saker i is. En klassisk vinterdag vid Sidsjön hade Christina dokumenterat. Thomas G hade en äldre bild på en blodmåne ovanför några industrier, och hade jobbat med färgerna på ljuspunkterna som bilden innehåll. Patrik tipsade som ett filter som eventuellt kan hjälpa till att redigera bort artificiellt ljus ur nattbilder. Lennart visade en bild från Västanåfallet med en vinkel vi inte sett förut, trots att det är en välfotograferad plats. Thomas O hade varit på releaseparty för en bok och där fotograferat en gitarrspelande yngling. Patrik hade varit på draghundstävling och testat sin Canon EOS R vad gäller autofokus. En bild med mycket liv och rörelse. Thomas O hade smygit med en bild till, denna gång en gråsiska som han hittade på lunchpromenaden. Bilden hade behandlats med Topaz, ett plugin till Adobe-programmen. Christer hade tänt eld i händerna med hjälp av det gamla Axe och diskmedels-tricket. Björn hittade ett förälskat par som satt på sågverksstigen på Alnö. En blåmes hade Tomas H lyckats fånga, även han under ett kort avbrott i hemarbete. Blåmesen är en svårfotograferad rackare, så det var bra gjort att få en så bra bild på den. Den sista bilden kom från Björn och motivet var en pilfink som självsäkert upptog hela ingången till fågelstugan.

Foto: Annica Westerlund

Diskussionen om bra tillägg till Photoshop och Lightroom fortsatte och vi tittade lite mer på Topaz. Åsa tipsade om ett alternativ ON1, som dels hade en hel svit med raw-konvertering men även separata delar som går att köpa, som till exempel brusreducering.

Patrik i valberedningen rapporterade om läget inför det kommande årsmötet i mars, som förhoppningsvis kommer att genomföras i hybridform. Det vill säga med några medlemmar på plats i samlingslokalen och samtidigt ge medlemmar som vill fortsätta vara försiktiga med covid en möjlighet att följa och delta i mötet hemifrån.

Därefter avslutades mötet och Lars hälsade välkommen nästa gång!

/Christer

Ett svar på ”Februarimöte med redigeringsövning och en hel del månadsbilder

1. Mycket bra sammanfattning av fotomötet. Du är en god kandidat till den kommande vakanta styrelseplatsen. En medlem som kanske kan axla två platser i styrelsen.