Februarimöte med medlemsporträtt och diskussion om spegellöst

Lars hälsade välkommen till mötet och drog en kort inledning med kvällens agenda och lite annat, innan vi hoppade in på den första punkten: Medlemsporträttet.

Månadens medlemsporträtt var Karl Wetterlund. Karl presenterar sig som en landskapsfotograf som har varit med i klubben länge, allt sedan mötena hölls i Bildens hus. Sin egen kategorisering till trots börjar visningen med lite annat än just landskap, bland annat Höga kusten-bron. Karl använder mest Lightroom men även Photoshop vid behov, och provar ibland att göra bilderna svartvita för att se om det ger bilden en extra dimension. ”Intima landskap” är en samling landskapsbilder utan himmel, och innehåller bland annat en bild på vass och näckrosor som Karl själv anser vara sin bästa bild från 2020. En bild som hänger på väggen i hemmet. Näckrosor är ett favoritmotiv som ingår på flera av bilderna. Nattliga äventyr med långa slutartider, och vertikala linjer som bryts av olika objekt, vattenfall och klippor i Bohuslän, är andra exempel från denna samling.

Favoritbilden från 2020

”Jakten på norrsken” är en serie bilder som visar bilder på norrsken och även andra bilder som tagits i samband med just jakten på det gröna ljuset och dess olika skepnader. Höga kusten är ett favoritområde för Karl, som visade några exempel från bland annat Högbonden. Balans i bilden är viktigt och vi får en beskrivning av hur komposition ska gå till, för att skapa bilder i den här stilen. Åstön är en annan favoritplats, som delas med många andra medlemmar i klubben. Sommarnätter är en favorittid för fotografering för den här fotografen, och många är bilderna som är tagna sent på natten.

Karls mål är enkla, vackra landskapsbilder, där ljuset är viktigt. Det ska vara rätt ljus. Objektivet är ofta 70-200, och det ska inte finnas några människor, hus eller andra objekt i bilderna utan det ska vara rena naturbilder.

Sedan tog punkten Månadens bild vid, där tolv medlemmar skickat in en bild. Tommy Öbergs bild på en fyr på Åstön inledde visningen, som följdes av Tomas Hellströms bild på vattendroppar på ett blad, en vintrig farstukvist av Lennart Westerlund, en frostig björk av Sara Holmberg, hästar som gnabbas av Åsa Granlöf, Ortvikens pappersbruk av Urban Rundblom, tulpaner i massor av Gunnar Sandin, en familj i studio av Christer Hägglund, iskristaller på Åstön av Lars Hjelm, vinterdetaljer och vinterlandskap av Britt Nordberg, Vättaberget av Annica Westerlund och skidåkare på isen av Björn Wiklund.

Åsa Granlöfs bild på hästarna som gnabbas

Ordförande Lars drog ett bildspel med sina reflektioner(!) i bytet till spegellöst. Ska man överväga att byta? Vad är egentligen skillnaden? Blir mina bilder bättre? Efter en kort beskrivning av skillnaden mellan spegelreflex och spegellös och en liten beskrivning av vad som funnits i Lars kamerväska genom åren. Danstävlingar, natur och landskap, makro och några endurotävlingar är det som utrustningen i Lars väska används till. Fördelar, nackdelar och barnsjukdomar som byggts bort sedan tidiga modeller var saker som diskuterades. Är det dags för dig att gå över till spegellöst?

Adminstration av klubbens tävlingar tar en hel del tid och kraft från klubbens styrelse. Olika alternativ diskuterades,

Husums fotoklubb arrangerar årets Difo den 9 maj, bilderna skall vara poststämplade senast 15 mars. Det kommer utskick med detaljer om detta.

Därmed var det dags att säga hej och stänga månadens välbesökta möte!

Vid pennan
Christer Hägglund