Bildstorlekar i klubbens tävlingar

Det här med bildstorlekar i klubbens tävlingar är något som vi kan tyckas tjata en hel del om. Det var min tur att sammanställa bilderna till klubbens vårtävling den här gången, och det var en del bilder som höll fel storlek. Jag tänkte bara kort nämna lite om varför vi tjatar om och är petnoga med den här detaljen.

Sedan vi bytte klubbdatorn som används på månadsmötena så kör vi med maxupplösningen 1920×1080 i våra klubbtävlingar, likväl som i bilderna som visas på mötena i andra sammanhang. Anledningen är mycket enkel, och det är att alla bilderna ska bedömas utifrån hur de ser ut och inte påverkas av hur projektorn visar upp dem. Om någon visar en bild som håller rätt mått, och nästa håller 320×240 pixlar så kan jag garantera att den senare förlorar. Detsamma gäller om bilden är för stor, då det är datorns och projektorns sätt och förmåga att förminska ned bilden till rätt storlek som bestämmer, inte du som skapat bilden.

Av samma anledning vill inte vi som sammanställer tävlingsbilderna förminska ned bilder som håller fel storlek. Att förminska bilder kan göras på många sätt, ofta lägger man på lite extra skärpa det sista man gör i bildbehandlingen. Att lägga på skärpa ”förstör” bilden, så att öppna den, förminska den igen och spara om den kommer att göra att den upplevs annorlunda än originalet. Dessutom blir det ganska mycket jobb om jag i det här fallet skulle ha suttit och förminskat ned de ca 50 digitala bidragen till Vårtävlingen.

Den bifogade bilden kan användas som en lathund och förhoppningsvis förklara begreppen.

BildstorlekDet var många bilder som var i rätt format och som jag skrev i ett tidigare inlägg en fantastisk samling bilder!

/Christer