Aprilmöte med fågelföreläsning och lokalhistoria

Efter att ordförande Lars hälsat alla välkomna till den nya mötesplattformen Zoom och gått igenom dagens innehåll i mötet.

Thomas Olsson tog därefter vid för att berätta om sitt fågelfotograferande. Thomas började fotografera i ungdomen på grund av ett intresse hos fadern. Intresset låg i träda några år, innan det kom igång igen. Thomas är allsidig som fotograf tycker om landskap, porträtt och gatufotografering, men som sagt framför allt fåglar.

Thomas sammanfattar fågelfoto i 4T: Taktik, tålamod, teknik och tur

Taktiken består då av att förstå fågelns beteende och vanor, hur man smyger och ligger lågt, vilken typ av gömslen man ska använda för att främst bryta siluetter. Fåglar ser ultraviolett, vilket ger vissa utmaningar som fotograf. Mat är en stor del av hemligheten i fågelfoto.

Tålamodet är en viktig faktor. Man måste vara beredd på att vänta ganska länge, innan man får bilden man vill ha. Vänta, ta några bilder, vänta igen, osv. Öva, öva, öva.

Teknik, för att bättra på oddsen när man fotar så är det viktigt att välja rätt kamera. Snabb, snabb och korrekt autofokussystem, programmeringsbara knappar för att snabbt kunna skifta mellan olika förinställda scenarier, osv. Objektiven är tunga, både i vikt och i investering. Teleobjektiven dominerar, 400 mm och uppåt är nästan ett behov för att nå långt, gärna med en telekonverter. Komplettera med batterigrepp är vanligt för att få balans i kameran när man har tunga objektiv. När man har stora och tunga kombinationer, kan man köra handhållet eller måste man använda stativ, kanske med ett gimbalhuvud. Handhållet är att föredra eftersom fåglarna är lättrörliga, men i gömslen och när man är stationär kan stativ fungera. Att behärska ISO, bländare och slutartid är viktigt för att få ut max av utrustningen och öka chanserna till att sätta fokus. Back button focus är en revolution när man väl har kommit underfund med det. En kikare är bra att ha som komplement till kameran, speciellt när man fotograferar småfåglar.

Pilfink. Foto: Thomas Olsson

Bilderna kan vara på många olika sätt. Några vanliga typer är porträtt, livsmiljö, flygande och kreativt. Porträtt är fågelboksbilder som visar hur fågeln ser ut. Våga gå nära och beskära hårt om man har möjlighet, som ger helt annan karaktär. Livsmiljöbilderna visar fåglarna i sitt rätta element. Flygande bilder är vanliga, och går ofta hem hos folk som inte är så intresserade. Kreativt kan vara att göra långa exponeringar och skapa intresse på det viset.

Vi tackar Thomas för en mycket bra och inspirerande föreläsning.

Efter en kopp kaffe var det dags för ett medlemsporträtt från en av klubbens långvariga medlemmar i Björn Wiklund, numera boende på Alnö. Född och uppvuxen Lundvallen, Korpåsen. Timrå innan han via militärtjänst på F2 Hägernäs och F15 Söderhamn hamnade i Sundsvall och bildade familj. 1968 blev Björn medlem i Sundsvalls Fotoklubb. Det fotograferades en del artister, bland annat Anders Linder och Lill Lindfors. Kameran var med på jobbresor och i familjelivet och dokumenterade både fartyg och semestermål. Utflykter med fotoklubben såg lite annorlunda ut i slutet av 60-talet, där alla herrarna hade vit skjorta och kavaj. Snyggt, helt klart, men kanske inte så praktiskt för fotografering i naturen. Pelle Svensson, sedemera välkänd brottmålsadvokat, förevigades i sin karriär som brottare. Flottning i Ljustorpsån med bröten och personal tillhör också dokumentation av en svunnen tid. Kommunstyret på Alnö, innan kommunsammanslagningen i början av 1970-talet, förevigades, liksom radiohandlaren Arne Hallberg som körde racing på en lokal sjö. Lokala händelser, idrott, kändisar och politiker, allt har fastnat på Björns bilder, bland annat i uppdrag för lokala tidningar, ibland även från flygplan. 1989 fick Björn en stor silverplakett i Riksfotoutställningen, något som även noterades i lokaltidningen.

En fantastiskt mångsidig presentantion av Björn som visar mycket lokal historia.

Månadsbilderna var nio till antalet denna gång. Tommy Öberg visade aprilväder med blommor delvis täcka av snö. Annica Westerlund visade också bakslaget i vårväder. Thomas Granfeldt visade två skärsnäppor, eftersom det var fågeltema på mötet denna gång. Christer visade en variant på En man som heter Ove och Britts bild var strömmande vatten i vårvintern. Såpbubbla som frusit hade Gunnar fotat, och Patrik fotograferade en kreativ spegelbild av Alnöbron. Lennart såg djur i smältande snö och Ingrid visade moderskärlek i grisform. Fina bilder som visar mångsidigheten i klubben.

Till nästa månad uppmanas medlemmarna att skapa bilder med temat Vårkänslor. Väl mött då!

/Christer