Vårtävling med lärorika kommentarer

Den spännande redovisningen av klubbens vårtävling väntade, men först hade Christer lite att berätta:

En förhoppningsvis ny medlem, Moa, hälsades välkommen.

En nyinförd programpunkt på våra möten presenterades, ”Porträttet”, där en medlem får berätta om sitt fotograferande. Först ut blir Annica Westerlund. Hon lämnar vidare till någon annan, men den personen är vidtalad i förväg, så mötesdeltagarna behöver inte sitta och oroa sig för att plötsligt bli utvalda.

För att slippa lägga så mycket mötestid på att lägga in månadsbilder i datorn har Christer gjort det möjligt att i förväg ladda upp bilderna via länk till hans Google Drive.

Utflykten till Hemsö fästning blir lördag 11 maj. Kostnaden är 100: – kronor per person och deltagarantalet är begränsat till 20 personer. Medlemmar i klubben ges förtur, men om det blir platser över får anhöriga följa med. Anmälan ska göras till Åsa senast 26 april.

DIFO och RIFO

Distriktsträffen DIFO i Alfta är söndag 28 april. Christer uppmanar till samåkning. Resultat från både distriktstävling och riksfototävling bör komma snart. Till Riksfotostämman RIFO i Simrishamn 24-26 maj tycks det inte vara så många som tänker åka. Christer läste ändå upp det förslag till ändring av Riksförbundets stadgar som ska göra det möjligt att ansluta sig till förbundet som enskild medlem. Ingen hade invändningar mot ändringsförslaget.

Vårtävlingen

Mari-Anne Andersson har bedömt alla bilder till klubbens vårtävling. Mari-Anne har varit yrkesverksam fotograf sedan 1987 och drivit anrika Ateljé Foto Norrland på Björneborgsgatan till för något år sedan. Hon har också varit ordförande för Svenska Fotografers Riksförbunds Norrlandskrets.

Mari-Anne berättade hur hon arbetat med våra bilder. De har omgivit henne i flera veckor. I två hela dagar har hon tagit hjälp av konstnär Eva Norberg som bollplank vid bedömningen. Även Sundsvalls Nyheters fotograf Anki Haglund har sett bilderna. De tre har varit förvånansvärt eniga i sina bedömningar och har också lite svårt att skiljas från några av bilderna nu när arbetet är slut.

Vid resultatredovisningen var Mari-Anne generös med beröm och synpunkter. Hon redovisade också alternativa beskärnings- och förbättringsförslag, mycket lärorikt. De tio högst placerade bilderna i varje klass visades och kommenterades.

I svart-vita, monokroma, klassen hamnade följande bilder på pallplats:

• Första plats för Björn Wiklunds bild av vitklädda nunnor/noviser utanför en port i Pisa, Italien.
  • Andra plats för Urban Rundbloms bild av en man med hund mellan mystiskt raka trädstammar.
  • Tredje plats för Mona Wiklunds bild av utsikten genom ett runt fönster med fint linjespel.

Mari-Anne kommenterade en av de visade bilderna med en liten lektion i konsten att ta porträttbilder. En människas hand är ungefär lika stor som dess ansikte, så var försiktig så att inte handen i bilden upptar för mycket yta och tar fokus från ansiktet. Be gärna personen att vrida handen litet, för att undvika det.

I klassen färg, påsikt, blev de topplacerade bilderna följande:

• Första plats för Patrik Nilssons bild av en ”elefant”, en lastbil med kran, i mustiga färger i ett lika färgsprakande höstlandskap.
  • Andra plats för Tina Barnebys bild av en båt på stilla vatten i ett majestätiskt norskt fjällandskap.
  • Tredje plats för Patrik Nilssons bild av is och rinnande vatten.

Mari-Anne kommenterade även i denna klass en porträttbild, där en alltför belyst kind gav den porträtterade en ofördelaktig ansiktsform. ”Ingen vill se ut som de gör” var hennes erfarenhet.

I den digitala klassen kom dessa bilder på pallplats:

• Första plats för Patrik Nilssons bild av pålar i vatten i solnedgångsljus.
  • Andra plats för Elin Tjernqvists porträtt av tre får med mycket personliga uttryck.
  • Tredje plats för Urban Rundbloms bild från ett regnigt Piccadilly Circus med återkommande rosa färgklickar.

Mari-Annes synpunkter gällde i denna klass en bild av tre ryggar, tillhörande ett litet barn och två nallar. Eftersom de tycktes ha en vägg tätt framför sig, gav bilden henne många funderingar och hon hade önskat få veta vad de tre tittade på.

Alla vinnarna fick diplom och Mari-Anne fick blommor som tack för sitt arbete.

Fotograf och konstnär Annica

Efter fikat var det Annicas tur att berätta om sin väg till fotokonsten och tävlings­fram­gångarna. Hon illustrerade berättelsen med egna bilder. Bilden av tavlan där Annicas mor läser en deckare av Agatha Christie var ett exempel på hur Annica från början målade i olja. Därefter övergick hon till att måla akvarell. Hon visade en sådan akvarell, en gul björkskog, som senare hade blivit bearbetad i datorn. Maken Lennart har lockat Annica över till fotgrafiet. Med kamera utrustad med stödben och antiskakfunktion fotar hon gärna natur, mest på höst och vinter. Det har blivit många resor, exempelvis till Norge, Bretagne i Frankrike och Algarvekusten i Portugal. Loa i Norge är favoritplatsen hon gärna vill återvända till.

Annica lämnade över stafettpinnen för nästa ”Porträtt” till Marina Andersson, som nyligen återvänt till klubben.

Månadsbilder

Månadsbilderna var en härlig blandning även denna gång: En glaskula, kusten utanför Ale stenar, hunden Lycka med kompis, en översnöad husvagn, glasögon, ett självporträtt med knasigt lättskrämd häst, barn med Sundsvall nedanför sina fötter, solnedgång (eller uppgång?), vällagrad whisky, rosa blomma och talgoxe avlöste varandra. Bra och roliga bilder!

Efter en innehållsrik kväll hade timmen blivit sen. Christer avslutade mötet med att berätta att nästa månadsmöte blir 13 maj, efter utflykten till Hemsö fästning.

Vid pennan

Christina