Terminens sista månadsmöte

Så var det då dags för terminens sista månadsmöte med fotoklubben. Majmötet, som sett till klubbens långa historia, är en ganska ny företeelse brukar av tradition innehålla i stort sett bara bilder. Så var det även i år. Avslutningen på terminen var intensiv, med workshop i porträttfotografering på lördagen, vårutflykt på söndagen och månadsmötet på måndagen, så bilder fanns det att visa.

Vi fick se en hel del bra bilder från workshopen som vi tidigare skrivit om. Överlag positiva kommentarer om bilder och workshop. Totalt visades 13 bilder och det är roligt att se hur olika samma person kan gestaltas av olika fotografer. Det var många bra bilder, men en av de som fastnade i mitt minne var Lia Jacobis porträtt av nestorn Lennart Westerlund. I workshopgruppen finns det tankar om att följa upp detta med en träff utomhus i sommar. Vi återkommer till när detta kan ske.

På söndagen innan mötet var det som sagt vårutflykt. Denna gång var det Birsta köpcentrum som var var målet för utflykten, med målet att dokumentera köphetsen. Vi fick se många olika tolkningar av detta, men även en hel del annat. Flera hade fastnat för att hitta linjer och symmetrier i arkitekturen, medan andra hade hittat intressanta personer som porträtterades. Ett annorlunda utflyktsmål som ändå uppskattades av de som deltog.

Efter en längre fikapaus med gott om tid för det sociala var det så dags för kritikerbilden. Fem bilder totalt blev kritiserade, och det är som vanligt varierande vad gruppen anser går att göra med en bild. Varje fotograf fick i alla fall några synpunkter att ta med sig hem.

Som avslutning var det månadens bild. Det är en fri visning av en bild, som företrädesvis ska vara tagen under tiden sedan det senaste mötet. Även här var det ett femtontal bilder, med mycket blandat innehåll. Här fastnade jag speciellt för Fredrik Karlssons tolkning av den romerska gudinnan Aurora, morgonrodnadens gudinna. En rödklädd, gudinnelik modell framför ett fantastiskt norrsken, som gudinnan även givit namn åt (Aurora Borealis).

Därefter var det så dags att tacka för terminen och önska välkommen åter till möteslokalen i september. Vi hoppas som sagt kunna ha viss verksamhet i sommar, så håll koll på hemsidan!

stadning

Styrelsen städar ut vårterminen 2015 Foto: Henrik Muskos