Styrelsemötet i februari

Tiden går fort och dags för styrelsemöte igen. Denna gång även med en del praktiska göromål med förberedelser av medlemmarnas bilder till distriktets fototävling, Difo.

Tyvärr hade två förhinder pga sjukdom och jobb, men övriga slöt upp i den vanliga lokalen. Den vanliga agendan gicks igenom med genomgång av hängande punkter, post, ekonomi, kommande månadsmöten, med mera.

Foto: Henrik Muskos

Styrelsen i arbete Foto: Henrik Muskos

Därefter var det så dags för det praktiska arbetet för dagen. Alla påsiktsbilder som skall skickas in till Difo måste förberedas enligt instruktioner från tävlingsledningen. På varje bild skall man sätta en lapp med ett nummer, anteckna vilken fotograf bilden tillhör på en lista och sätta en lapp med returadress på bilden. Om bilden är märkt med fotografens namn så skall dessa lappar maskera namnet, så att inte en jury eller domare ser vilken fotografen är och eventuellt påverkas av det. Listan som kopplar ihop nummer och fotografens namn stannar hos tävlingsledningen. Ett lite pyssligt jobb men när man är några stycken som hjälps åt så går det rätt snabbt ändå. Totalt var det 24 färgbilder, 24 monokroma bilder och 33 digitala.

Sortering av inkomna bilder Foto: Christer Hägglund

Alla bilder antecknas på en lista Foto: Christer Hägglund

Foto: Christer Hägglund

Bild färdig att skickas till Difo. Plastfickor av den här typen underlättar jobbet med att färdigställa bilderna för tävling. Foto: Christer Hägglund

Efter Difo-pysslet var det dags för fika som Håkan stod för denna gång. Under fikat blev det snack om tidigare erfarenheter och jag fick bland annat veta att vår kassör Ulf varit yrkesfotograf och haft egen ateljé i Sundsvall, vilket jag inte kände till tidigare. Men så är det ju när man är med i en förening, man lär känna sina klubbkompisar bättre och bättre med åren.