Styrelsemöte och projektmöte för Rifo

Som vi tidigare har berättat så har Sundsvalls Fotoklubb fått äran att arrangera Riksfotoutställningen, eller Rifo som den ofta kallas, 2018. Det är ett ganska stort arrangemang med många olika delar så vi har hela tiden haft tanken att sparka igång i tid. Dels för att inte drunkna under arbetsbördan i slutet av projektet, men också för att kunna använda oss av alla medlemmars speciella kompetenser och omfattande kontaktnät. 15 personer kom till första träffen, som hölls den 10 oktober i omedelbar anslutning till styrelsemötet. En bra uppslutning tycker vi, dessutom hade vi fyra medlemmar som anmälde intresse av att hjälpa till men som inte kunde komma just den här dagen. Vi presenterade vår projektledare Tina Barreby och började diskutera hur vi skulle komma igång. Ett mycket trevligt och givande möte och extra roligt tyckte vi det var att återse gamle medlemmen Rolf, som inte haft så mycket tid för klubben senaste tiden.

Styrelsemötet gick i gamla normala hjulspår, i uttryckets positiva mening. Vi var samtliga på plats denna dag, vilket var ett tag sedan. Mycket glädjande.

Efter planering av aktiviteter för novembermötet, som också är årsmöte, och decembermötet med julfika så diskuterades även workshopgruppen. Efter förra styrelsemötet bad vi på månadsmötet om lite aktivitet i workshopgruppen. Fredrik Karlsson svarade på uppropet och bjöd några dagar senare in till workshop i mörkerfotografering. Eftersom vädret spelar mycket stor roll vid den här typen av fotografering så kommer workshopen att äga rum någon gång mellan 22 oktober och 6 november. Fredrik har information om när och hur det bestäms. Mycket glädjande att se!

Kritikerbilden är en punkt på agendan som vi har jobbat med till och från under flera år. Vi känner att det är svårt att få kritiken att fungera på ett bra sätt, trots ihärdiga försök. Styrelsen har därför beslutat att pausa kritikerbild i dess nuvarande form ett tag, och vi ska istället försöka titta mer på andras bilder och lära oss bra former av kritik. Det kan vara lättare när den som kritiseras inte lyssnar och är en någon som man har en personlig relation till.

Arbetet med klubbens medlemskort är omfattande och tidsödande. Vår sekreterare Johnny har mycket på sitt bord nu och måste avlastas. Styrelsen beslutade därför att vi inte trycker namn och klubblogotyp på årets medlemskort. Alla kommer att erbjudas ett medlemskort och alla som vill kommer att få ett, som man själv fyller i sitt namn på.

På återhörande kamrater!

/Christer