Spontan fotopromenad

Utmed Söråkers strandpromenad

Det började som en fråga i fotoklubbens Facebook-grupp, om några ville följa med mig på en opretentiös och enkel fotopromenad utmed Strandpromenaden. Jag går där dagligen och att få sällskap av andra fotointresserade är alltid kul. Det är ju en väldigt fin strandpromenad vi har här i Söråker på 2,5km. Motiven är oändliga och med de olika väderförhållanden och årstider så varieras de hela tiden. Antalet fotovinklar och utsnitt för bilder går ju inte att räkna ens.

Detta vill jag mer än gärna dela med mig av till fotoklubbens medlemmar.

Fort fick jag svar från Ellinor och Åsa att de gärna vill gå med. Sedan kom JA från Tina, Lia och Ingrid. Vi fastställde att en passande dag blev några dagar senare mot kvällen. Att ha gassande mitt på dagen sol, är ju inte att föredra. Kanske kvällen kan bjuda på lite fint kvällsljus och fina molntussar.

Önskan om det perfekta kvällsljuset och en sol som leker tittut bakom molnen, blev det inte.

En blåst och mer eller mindre helmolnig himmel var vad som erbjöds. Några regntunga moln visade upp sig lite hotfullt bort mot Timrå – Ljustorps horisont.
De är sex ivriga fotografer som möter upp vid samlingsplatsen i början av strandpromenaden.  Här skall fotas! Ellinor berättar att hon har jordgubbar och vispgrädde med sig, vad kan gå fel då??

Det är som att släppa ut ystra kalvar på första grönbetet. Vi pratar lite om vilka objektiv vi skall välja och hur vi skall gå som. Jag ger en snabb stegriktning och sedan bär det av. De vitkindade gässen på Söråkers udde verkar krypa ihop lite när de ser oss gå iväg. ”Här är det bäst att passa sig så man inte fastnar på bild!”

Redan efter bara några meter in på strandpromenaden stannar vi och stenarna intill strandkanten blir första fotomodellerna. En blomma likaså. Då jag går med min rollator så hänger jag inte med ut på gräset intill promenadstråket, utan kan med smilbanden upp till öronen, se hur alla går ”bananas” med sina kameror när jag står och tittar på dem.
Jaha, där la sig Ellinor ner på marken för att fota makro och sedan Åsa. Även Ingrid hittade något intressant och smäller av några bilder. Tina syns lång väg i sin knall orangea jacka där hon sitter på en stor sten och fotar något intill strandkanten.
Sakta fortsätter jag fram emot första stenpiren och där möter jag upp Lia och Åsa. Ser hur Lia måttar in kameran för att få en bild över den smala bryggan som sträcker sig ut mot båten som ligger i slutet av den. Bakom syns vackra moln och vattnet rör sig lite skvalpande i viken.

Jag pekar ut platsen där mina vackra träbåtvrak har legat intill båthamnen, innan de förföll helt. Nu ligger det en blå plastbåt uppdragen mot land där.

Under en dryg timme sprider vi ut oss och fotar så det står härliga till. Ser hur Lia, Ellinor och Åsa har hittat in till båthamnen och hoppas att de ser den fina formationen som gamla bryggrester har skapat.

Ser med spänning fram emot att få se om de hittar något som inte jag sett under alla mina promenader. Vore konstigt annars!

Lagom till att vi kommit halvvägs, börjar molnen som hotade om regn, dra sig in mot oss. En droppe efterföljs av flera. Än inte allt för många. Vi samlas vid badplatsen (näe, ingen var sugen på ett dopp) för att fika lite och avnjuta jordgubbar och vispgrädde. MUMS! Pratar lite om våra olika platser vi fotat på och jag berättar att vi ”bara” kommit halvvägs av vad strandpromenaden är. Framför ligger flera stenpirer och många, många fler motiv och vyer att fota. Tyvärr vill inte vädret att vi skall göra det just ikväll. Vinden tilltar och det gör även regnet. Dags att promenera tillbaka.

Att få träffas så här och veta att alla gillar det man själv gillar, att fota. Ingen som tycker att man tar för lång tid på sig vid en plats och vill gå vidare. Ingen som inte förstår att just Där måste jag stanna och ta en Bild. ”Men du har ju bara gått några meter från förra platsen du fotade!”

Det är hur kul som helst att ha likasinnade med sig på promenaden.

Jag känner mig (trött efter lång promenad) upprymd och glad efter att ha fått umgåtts med mina fotovänner. Längtar till att få se deras bilder och hoppas at vi kan göra om detta igen.

Fast då skall det vara vacker kvällssol, fina molnformationer, varmt… Äsch, alla väder är fotoväder. Mer eller mindre bra sådant bara.

Tack alla för en härlig fotokväll tillsammans!

Vid tangentbordet:
Ann-Marie Stålgren

Foto: Ann-Marie Stålgren

Ett gäng tuffa tjejer på strandpromenaden i Söråker Foto: Ann-Marie Stålgren

Foto: Ann-Marie Stålgren

Foto: Ellinor Kempe

Motiven finns överallt, såväl stort… Foto: Ellinor Kempe

Foto: Ellinor Kempe

..som smått. Foto: Ellinor Kempe

Foto: Ingrid Näsholm

Om inte annat kan man ju studera kompisarnas teknik. Foto: Ingrid Näsholm

Foto: Ingrid Näsholm