Sista månadsmötet före sommaren

I måndags var det dags för det sista månadsmötet före sommaruppehållet. Normalt sett har aprilmötet varit det sista, men där tog vi ett gemensamt beslut om att köra även i maj. Huvudämnet för dagen var vårutflykten den 18 maj. God uppslutning av medlemmar på plats och efter lite tekniska problem även Ann-Marie via Skype.

På vårutflykten deltog totalt 17st medlemmar. Vissa hela tiden, andra en kortare stund. Målet för utflykten var stenstan och Bünsowska tjärnen. Att gå från torget där vi samlades med så många fotografer tar sin lilla tid, det var många som fann både möjliga och omöjliga motiv under vägen. Vädret var vackert och det var härligt att vara ute, dock var det inte helt optimalt för fotografering då det skarpa ljuset tar bort många kontraster och det är lätt att få skarpa skuggor. Gruppen uppehöll sig ganska länge vid Bünsowska tjärnen, den lilla oas som ligger bakom det som idag är Sundsvalls rättscentrum, med polishus, tingsrätt, hovrätt, med mera. Namnet har tjärnen fått av att under tiden fram till branden så bodde träpatronen Fredrik Bünsow i en villa som låg invid tjärnen, på den plats där det nu står en tegelbyggnad som varit flickskola och som idag är Kyrkans hus. Efter detta gick gruppen tillbaka mot centrum och avslutade med en middag på en restaurang. En mycket trevlig utflykt med stor spridning på medlemmar, och det var speciellt roligt att se flera nya medlemmar.

Det blev som sagt en hel del fotograferat på vårutflykten och dessa bilder var huvudtema för månadsmötet. Vi tittade igenom, reflekterade och kommenterade en hel del av dessa bilder. För dig som inte var med på mötet så finns det gott om exempel i vår Facebook-grupp. Är du inte med där? Kontakta sekreteraren Johnny eller vår IT-chef Tomas så hjälper de dig. Använd gärna formuläret här på hemsidan.

Det diskuterades även vilka medlemmar som ska åka till RIFO i Östersund kommande helg (24-26 maj), där åtminstone en handfull medlemmar ska åka. Om du har möjlighet, ta chansen att åka på RIFO nu när det är så nära oss. Det kan dröja många år innan vi har det på armlängds avstånd nästa gång! RIFO är Riksfotoutställningen, en utställning som är öppen för alla som är medlemmar i Riksförbundet Svensk Fotografi, antingen direkt eller genom en fotoklubb. På årsstämman i Östersund presenteras årets vinnare.

Vår ständige sekreterare Johnny påminde återigen om bilder till vårt samarbete med ST. Skicka in bilder kontinuerligt till Johnny så att vi har möjlighet att ligga före med inskicken. Bilderna behöver inte vara i något speciellt tema utan vi ska visa på bredden i klubbens verksamhet. Ni som ännu inte fått någon bild publicerad, det är hög tid. Kontakta Johnny så hjälper han till!

I vanlig ordning var det även fika för en tia, och sedan var det dags för stående punkter på agendan som månadsbilder och kritikerbilder, innan det var dags att ta adjö för den här gången.

Väl mött igen i september och ha en riktigt skön fotosommar önskar vi i Sundsvalls Fotoklubb.