Oktobermöte i vanliga lokalen

Efter att vår hyresvärd släppt på sina restriktioner var klubben åter tillbaka i den vanliga lokalen. Tio medlemmar fanns på plats för mötet och ytterligare ett femtontal följde sändningen i klubbens Facebook-grupp.

Ordförande Lars bakom spakarna för möte och livestream

Efter lite problem med att uppfatta ljud ifrån medlemmar på plats i livesändningen hade utrustningen kompletterats och enligt kommentarerna fungerade detta bra.

På dagens agenda fanns till att börja med frågan om klubbens interna hösttävling. Mycket få bidrag hade lämnats in och det togs därför beslut om att endast köra digitalt detta år, då många misstänktes få problem med att skaffa printar och även att ta sig till inlämningsstället. I en klubb som vår får vi alltid betänka att många medlemmar är äldre och så försiktiga som de som ingår i riskgrupper för Covid-19 ska vara. Inlämningen skjuts därför fram en månad och tävlingen blir helt digital. Mer information från styrelsen inom kort.

Sedan var det dags för månadens bild, den punkt där medlemmarna får visa upp en bild oavsett anledning. Motiven varierade mycket, men några av bidragen hade tydligt inspirerats av ett tidigare föredrag om långa slutartider i landskapsbilder. Mycket vackra och stämningsfulla bilder!

Fika och umgänge är en viktig del av mötet, så även denna gång. Mycket av snacket handlade om den för dagen avstängda Sundsvallsbron, efter att en lastbil tappat ut sin last av betong längs hela bron.

Medlemmen Karl Wetterlund berättade om sina erfarenheter kring att skicka in och få sina bilder bedömda av ett proffs, i det här fallet fotografen och utbildaren Patrik Larsson. Fem mycket fina landskapsbilder som Larsson kommenterat på ett mycket förtjänstfullt sätt, och alla de samlade var överens om att detta var ett mycket bra sätt att komma vidare i sitt fotograferande.

Som sista punkt på dagordningen visades vinnarbilderna i årets Riksfotoutställning, grupp för grupp. Många bilder, där vi stannade upp och uppmärksammade de egna medlemmarnas bilder lite extra. Ett fullt godkänt år av klubben. Grattis till Årets fotograf Mikaela Friberg!

Klubbens medlemmar med uttagna bilder i årets Riksfotoutställning:
Grupp A – kollektion påsiktsbilder
Visning Urban Rundblom Triangeln

Grupp C – enstaka påsiktsbild
Diplom Elin Tjernqvist Vissen blomma
Visning Ann-Marie Stålgren Jonglerande skrattmås
Visning Ann-Marie Stålgren Rönnbärshållning av stare
Visning Annica Westerlund 2 Selfie
Visning Björn Wiklund Ukulele
Visning Christer Hägglund Steget in i vuxenvärlden
Visning Lennart Westerlund VM. Utspark
Visning Patrik Nilsson Vinterbäck
Visning Urban Rundblom Rasta hund
Visning Urban Rundblom Tåget kommer

Ordförande Lars tackade för mötet och hälsade välkommen åter om en månad!