Möte med bilder i fokus

Så då har årets sista möte ägt rum då. Ja, sätt inte kaffet i halsen nu, verksamhetsårets sista möte. Eftersom vi har årsmöte i november så startar verksamhetsåret i och med novembermötet.

Oktobermötet var dock helt inriktat på bilder och inga formalia. Efter att ordföranden hälsat välkommen, vi hälsat en ny medlem välkommen och lite allmänna diskussioner satte vi igång med dagens program. Först ut var bilder från höstutflykten dagen före mötet. Det är alltid intressant att se hur vi, ett drygt dussintal människor med hyggligt likvärdig kamerautrustning kan gå omkring inom samma område och hitta så totalt olika motiv. Var och en som ville fick visa upp till tre bilder och det var en hel del fina bilder som visades. Fantastiskt roligt var det också att se att färgerna i naturreservatet skiftade från riktigt starka höstfärger till riktigt grönt.

Sedan var det dags för Månadens bild, programpunkten där man har med sig en bild till mötet som man vill visa upp av en eller annan anledning, vilken sedan gick över i Kritikerbild. Det är den programpunkten där man visar en bild som man vill ha kritik på. Är den bra eller dålig? Går den att förbättra? Hur? Som vanligt varierade diskussionen efter bilden som visades, men några fick matnyttig kritik på hur man gör en bra bild med potential ännu bättre.

Efter fika och mingel med allehanda diskussioner var det dags för Verktygslådan, med tips och tricks i Photoshop. Vi pratade bland annat om att beskära bilder till rätt format för visning i klubben, för tävlingar och för olika salonger, om filformat, lager och lagermasker. En ganska matnyttig genomgång i ett ämne där det finns möjlighet att lägga hur mycket tid som helst om man vill.

Därefter var det hög tid att städa ihop i lokalen och åka hemåt.