Tony Rundström

Tony Rundström är medlem i Sundsvalls Fotoklubb och bor i Härnösand. Tony började fotografera 2004 och har varit med i klubben sedan 2010-2011.

Vi frågar Tony varför han är med i Sundsvalls fotoklubb?
”Tycker det är kul att kolla på andra fotografers bilder och diskutera bilder. Man kan lära sig mycket då det finns så många olika typer av fotografer i en fotoklubb.”

Tony RundströmMotiven utgörs oftast av fåglar och djur, och speciellt ugglor som han beskriver som mystiska och trots att det finns en del ugglor i skogarna så är det inte ofta man ser till dem. Fotograferandet går lite upp och ner under året, med en topp under vår och sommar. Under höst och vinter är det fullt av annan verksamhet och mindre tid för fotografering.

Tony har nått vissa framgångar i tävlingar, främst inom naturfoto, och deltar varje år med några bilder på fotomässan. Dessutom har han en egen utställning varje år, där en del av bilderna säljs till besökare. Målet med fotograferandet är inte att ha det som yrke, men eftersom fotografering i allmänhet och naturfotografering i synnerhet är en dyr hobby är det fördelaktigt om man kan sälja några bilder för att betala utrustning och resor.

Drömbilden är att hitta och fotografera ett lodjur i en fin miljö. Något som ligger närmare i tiden och inte är en dröm är ett samarbete med ett safariföretag i Tanzania. Tony kommer att hjälpa till att anordna fotoresor dit.

Vill du se mer av Tony kan du titta in på hans hemsida, www.tony-rundstrom.se

Orrspel utanför Sundsvall 2012

Från den senaste resan till Tanzania 2014