Sara Vesterlund

Medlemsporträttet den här gången handlar om Sara Vesterlund, en medlem som inte riktigt passar in bilden av fotoklubbsmedlemmar som äldre herrar.

Sara V PorträttNär började du fotografera Sara?
”Jag började fotografera när jag var i tolvårsåldern. Jag växte upp på landet så jag brukade låna familjens kompakta digitalkamera och fotografera hästar, kor, hundar, katter, växter och allt annat intressant som gick att hitta på landet. År 2006 köpte jag min första egna kamera, vilket var en kompaktkamera med 12x zoom så jag skulle kunna komma ännu närmare mina motiv. Min första systemkamera var en Canon 400D som jag köpte 2008, och som jag trivdes väldigt bra med. När den till slut började bli några år och aningen sliten, så uppgraderade jag mig till en Canon 5D Mark II som jag fortfarande är otroligt nöjd med.”

Medlem i klubben blev Sara 2012 och anledningen var att skapa kontakter och utvecklas i sitt fotograferande.

Hur ofta fotograferar du och har du några favoritmotiv?
”Jag fotograferar endast någon enstaka gång var eller varannan månad. Jag skulle gärna fotografera oftare men jag studerar för tillfället Grafisk Design & Kommunikation på universitet så mycket av min så kallade ”fritid” går åt till studier under höst- och vårterminerna. Jag tycker att de flesta fotografiska inriktningarna är intressanta men eftersom jag har ett stort intresse för djur och natur så jag skulle nog ändå säga att de är mina favoritmotiv. Jag har också en stor passion för att resa då man får uppleva så många fascinerande kulturer och nya vyer, vilket har gjort att jag på senare år har jag börjat fotografera allt mer människor och landskap.”

Har du något mål med ditt fotograferande?
”Jag skulle gärna kombinera ett yrke som grafisk designer med att vara yrkesfotograf, men då helst med en rörlig arbetsplats så jag kan resa eller bo var jag vill.”

Det låter ju som en dröm att jobba för. Apropå dröm, någon speciell drömfotografering?
”Jag skulle gärna vilja göra ett djur- eller naturfotoreportage som kräver att jag får resa till en speciell plats i världen och spendera en längre tid där.”

Vi tackar Sara så mycket för att du ville vara med i vårt medlemsporträtt!

Foto: Sara Vesterlund

”När jag var ute på en skogspromenad vid Myckelsjö (i närheten av Indal) fick syn på lite ljung i en bädd av stjärnmossa. Jag beslutade mig för att ta en bild med mitt telezoom-objektiv, för att få en närbild med kort skärpedjup. Det var lite klurigt då objektivets närgräns ligger på 1,2m och jag fotade på 300mm. Motivet var dessutom i en sluttning så jag fick sträcka på mig ordentligt och vara riktigt stadig på handen för att få bilden jag eftersträvade.” Foto: Sara Vesterlund

Foto: Sara Vesterlund

”Bilden är tagen under bron till Tivolivägen i Sundsvall. Jag höll på att fota hur bron speglades i Selångersån, medan det med jämna mellanrum var någon som promenerade eller cyklade förbi. Jag fotograferade en av dessa cyklister som med sina blåa kläder både matchade och kontrasterade graffittin på pelarna. ” Foto: Sara Vesterlund