Roel Wijtmans

Roel WijtmansDagens medlemsporträtt handlar om Roel Wijtmans. Roel kommer ursprungligen från Holland och flyttade till Sverige 2010.

Roel började fotografera redan vid 12-13 år ålder med en gammal systemkamera. Han är en ganska ny medlem i klubben sedan ett par år tillbaka. Anledningen till att Roel är med i Sundsvalls fotoklubb är att få feedback på sina bilder.
”Det är lätt att fastna i sina egna idéer annars. Och för mig är det också en möjlighet lära mig grejer om delar av fotografin som jag själv inte håller på med, till exempel människor eller arkitektur.”

Favoritmotivet är landskap, och resorna är många och ibland långa till avlägsna platser.
”Det finns helt enkelt inget bättre än att vara på ett avlägset ställe med tält och kameran, och försöka plåta omgivningen på bästa sättet. Det är det som är drivande kraften för mig. Upplevelsen att vara ute är minst lika viktigt som själva fotografin.”

Roel fotograferar ofta, gärna på helgerna och under resor och målet med fotograferandet är att lära sig så mycket som möjligt.
”Att man aldrig slutar lära sig nya grejer är en av de grejer som tilltalar mig i fotografi. Sedan är viktigaste målet nog att utforska nya ställen med kameran och inte glömma att njuta av det.”

-Drömfotografering eller plats att åka till, finns det en sån?
”Har egentligen ingen specifik drömfotografering, men jag har några idéer som jag hoppas kommer att få göra i framtiden. Just nu står Island högt på önskelistan så det kan nog bli det inom de närmaste åren. Annars är det helt perfekt med Sverige och Norge egentligen, har inget behov av att åka hur långt som helst när det finns så mycket här i närheten.”

Tagen 2013-10-27, en dimmig dag på Midskogsberget, Kvissleby

Tagen 2014-08-24 på en fjälltur i Láhko nationalpark, Norge

Ett svar på ”Roel Wijtmans

1. Besök Roel Wijtmans’s hemsida! Den är ett under av nyfiken innovation, skönhet och teknisk kunnande utöver hans fotografiska förmåga. Ett helt litet universum att utforska.