Johnny Lindgren

Johnny L PorträttDagens medlemsporträtt är ingen mindre än vår sekreterare Johnny Lindgren. Johnny bor i Sundsvall, började fotografera 2008 och blev med i fotoklubben 2010. Sedan 2011 sitter han också med i styrelsen.
Anledningen till att Johnny är med i fotoklubben är att han beskriver det som trevligt att träffa likasinnade och att det är en outsinlig källa av fotokunskap.

Vilket är ditt favoritmotiv?
”Människor. En blomma är inte arg ena dagen och glad den andra.”

I snitt fotograferar Johnny varannan dag och det har under åren blivit en del tävlingsframgångar. Johnny har blivit klubbmästare i både Umeå och Sundsvalls fotoklubb, erhållit två plaketter i Difo, en silver- och två bronsplaketter i Rifo och blivit tvåa i Rifos ”Årets fotograf”. För den som inte har koll på alla förkortningar är Difo distriktets fototävling och Rifo Riksfotoutställningen, som av vissa kallas för SM i fotografering.

Målet med Johnnys fotograferande är att lära sig behärska så många fotostilar som möjligt och att få fotograferingen att bli ett hobbyprojekt som genererar en liten inkomst.

Och om vi ser framåt och drömmer oss in i framtiden, vad önskar du dig då?
”En ny Nikon fullformatare, 50 mm f1,4, 70-200 f 2,8 och en reskassa som tar mig till jordens alla hörn. Sedan få dokumentera människor från alla samhällsklasser.”

Foto: Johnny Lindgren

En personlig favorit. Fotat genom ett balkongdörrsfönster. Först i svartvitt, sedan tog jag fram färgerna ur rawfilen. Fotat 2010 i Umeå.

Foto: Johnny Lindgren

Hade mycket tid att ägna mig åt gatufotografering när jag bodde i Stockholm. Gillar kompositionen i den här bilden. Fotat 2009 i Stockholm