Hans Gälldin

Dagens porträtterade medlem är Hans Gälldin. Hans bor i Sundsvall.

Medlemsporträtt: Hans GälldinNär började du fotografera?
”Jag köpte min första kamera 1958 för pengar som jag tjänat genom genom att plocka lingon. Det var en lådkamera som kostade 30 kronor. Under 60- och 70-talet hann jag sedan avverka Praktica, Rollieflex, Topcon och Nikon F2. Mest fotograferade jag under fjällvandringar och utlandsvistelser. I början av 80-talet fick dock fotointresset stå tillbaka för mer angeläget engagemang i familj och arbete. När jag pensionerades 2011 köpte jag en digitalkamera och återupptog fotograferandet. Instegskameran Canon 550D slet jag ut på ett år. För närvarande använder jag Canon 5D Mark III med fem olika objektiv.”

Medlem i fotoklubben har hans varit sedan 2011 och han säger att det är stimulerande att träffa andra med samma intresse. Favoritmotiv då, finns det några sådana?

”Mest fotograferar jag fåglar och fjärilar. Utöver tillfredsställelsen att då och då lyckas få en bild som man är nöjd med, så ger dessa motiv spänning genom att fotograferandet får ett jaktinslag. Dessutom är det det motiv jag har närmast till hands när vi bor på landet från vår till höst.”

Under den perioden fotograferar Hans ganska intensivt, ungefär tre dagar av fyra, och för Hans är fotograferingen en form av rekreation.

Vi i klubben vet att Hans har lyckats bra i några klubbtävlingar, hur är det med tävlings- och utställningsframgångar i övrigt?
”Jag har vunnit två klubbtävlingar och placerat mig i ytterligare några. Jag har fått tre bilder antagna till DIFO och en till RIFO. Jag har fått en bild publicerad i Fotosidan Magasin och den senaste framgången är att jag fått en bild antagen till Fotografiska Föreningen i Malmö’s internationella fotoutställning 14th Malmö International.”

Vi avslutar med att fråga Hans om det finns någon bild som skulle vara speciell att ta, en drömbild?
”Älg eller björn en dimmig morgon vid en vacker tjärn. Jag har sett ut en plats men är alltför lat för att komma till skott. Kanske nästa år”

Sparvhök och nötskrika
2014-09-14 vid min sommarstuga i Örsviken, Bräcke. Nötskrikorna åt solrosfrö som hamnat under mitt fågelbord. Genom fönstret såg jag att de gång på gång attackerades av två unga sparvhökar. Med en stor hög solrosfrö försökte jag locka nötskrikorna till en ur fotosynpunkt mer lämplig plats. Själv gömde jag mig med kameran i vedboden ca 6 meter därifrån. Snart dök både nötskrikor och sparvhökar upp. Jag fick många chanser att fotografera de snabba attackerna. Men bara några få bilder blev hjälpligt skarpa till följd av svårigheten att fokusera rätt. Inga nötskrikor kom till skada. Attackerna fullföljdes inte. Det var bara lek/träning.

Hans G Bild2

Större hackspett
2013-07-05 vid min sommarstuga i Örsviken, Bräcke. Bilden är tagen från mitt fasta fotogömsle som är ett ombyggt torrdass. Stubben har jag fraktat dit och placerat ca 2 meter från fotogluggen. Den är preparerad med jordnötter. Ungen (till vänster) klarar ännu inte av att hacka sönder nötterna. Pappan hjälper till.