Erika Näsberg

Erika är 30 år och bor i Sundsbruk och är en tjej som har många strängar på sin fotografiska lyra. Bilderna har så varierande motiv som hästar, motorsport, porträtt, modellbilder och mycket mer.

Erika, när började du fotografera?
”Köpte min första systemkamera (Nikon D40) av en kompis i januari 2012, så började väl ”på riktigt” då. Innan dess har det varit mer ”tillfällesfotografering” med liten kompaktkamera eller mobiltelefon. Jag fotade i och för sig en hel del när jag var yngre också, fast med mammas kamera med filmrulle i. Det blev mååånga filmrullar och mamma var väl inte överlycklig över att framkalla mina mängder av nonsensbilder.”

När blev du medlem i klubben och varför?
”Om jag inte minns fel så var det i början av 2013. Funderingarna fanns där redan långt innan, men det tog ett tag innan jag hade modet att bli medlem. Är ju lite blyg ibland 🙂 Jag blev medlem för att hitta likasinnade, och för att lära mig mer om fotografering så att jag själv på så vis kan utvecklas vidare, både i fråga om teknik och inspiration.”

Vi såg redan i inledningen att motiven varierar. Vad säger du själv om dina favoritmotiv?
”Människor i alla möjliga former och situationer! Det kan vara allt från bilder på familj och vänner, till rena porträttfotograferingar, till sport i olika former. Motorsport älskar jag, även häst- och ridsport. Men det finns mycket kvar på önskelistan! Jag gillar att fotografera där det händer något, vilket det så gott som alltid gör när man fotar människor!”

Erika fotograferar ofta, i snitt någon gång i veckan. Som för de flesta av oss så varierar det efter tillgång på tid och inspiration. Tävlingsframgångarna beskriver Erika själv som blygsamma, med en andra plats i Bilderlådan 2014 och tre placerade bilder i Vårtävlingen 2013. Eftersom vi vet att dessa två är de enda två tävlingar Erika deltagit i så tycker vi från klubbens sida självklart att det tvärtom är ett riktigt bra resultat. ”Jag ser fram emot att tävla mer i framtiden, bara jag blir lite modigare :)” säger Erika.

Målsättingar och någon speciell drömfotografering, finns det några sådana?
”Jag vill bli mer tekniskt duktig på fotograferandet, eftersom jag (tyvärr) varken har tillräckligt med intresse eller engagemang till att redigera bilderna så mycket i efterhand 🙂 Jag vill fortsätta fota för mitt eget nöjes skull, och jag vill kunna glädja andra genom mina bilder. Drömfotografering, jo jag har en bild i huvudet, en kvinna, till häst eller ej, på någon form av fält eller åker, låg sol och dimma. Klyschigt kanske, men det skulle jag vilja göra 🙂 En annan är att fota cross/enduro, full fart och smuts och lera som sprutar. Det är två av många drömfotograferingar.”

Vi tackar Erika för att du ville vara med i medlemsporträttet!

Foto: Erika Näsberg

En driftingtävling på Mittsverigebanan i juni 2013. Jag hade aldrig ens sett drifting innan en vän tipsade mig om att åka till Mittsverigebanan och fota, en dag då jag kände mig fotosugen men helt saknade inspiration. Nu är jag helt fast, att fota motorsport har blivit en STOR favoritgrej. Snygga bilar, däckskrik, rök, snabba vändningar och höga hastigheter. Det är adrenalin och jag älskar det! Foto: Erika Näsberg

Foto: Erika Näsberg

Min systerdotter Evelin, tagen i Gångviken i oktober 2013. En halvspontan familjefotografering med min syster, hennes dotter och min systers pojkvän. En jättefin och mysig dag, med många bra bilder, men just denna bild fastnade jag väldigt mycket för. Foto: Erika Näsberg