Månadsmöte januari med föreläsning om makro

Mötet, som återigen hölls på Google Meet, inleddes med att Lars hälsade alla välkommen och därefter lämnades ordet över till dagens gäst, fotografen Mikaela Friberg, Dentsply fotoklubb.

Mikaela berättade för oss om sitt intresse för makrofotografering, och visade bilder i ett urval som hon kallade för Änglamarken.

Föreläsningen var indelad i några olika delar, bland annat Om mig, lite om utrustning, beskrivning om fotostilen, om att kategorisera bilder och självklart en massa bilder, och till sist utrymme för frågor.

När första makroobjektiv köptes 2014, ledde det till att det öppnades en ny värld. Innan dess mest släkt och vänner, barnens fotbollsmatcher, mm. Fotograferar lite blandat, landskap, gatufoto, porträtt, men mest blommor. Makroobjektivet är alltid med, även vid gatufoto i Göteborg. Havet, skogen, det brukar sluta med att Mikaela hamnar på knä, krälandes på marken med makroobjektivet. Här hör hon inget och stänger ute världen omkring när hon fotograferar.

Bildstilen är lite drömsk, nästan alltid med största bländare. I kameraväskan finns en Canon EOS 5D Mk IV, Canon Macro 100 f/2.8 och Canon 180 Macro, en viewfinder och mellanringar. Stativ, bönpåse, liggunderlag och en reflexskärm följer ofta med, liksom egna bakgrunder som kan ersätta bakgrunden på tråkiga platser.

Mikaela visade en mängd exempelbilder, med blommor i alla former. Bakgrunden viktig när man fotograferar blommor och makro, ibland nästan viktigare än motivet. Eftersom man är nära så räcker det ofta med att flytta ganska lite för att förändra scenen. Lugn bakgrund ur fokus ger ofta en bra bakgrund och lyfter fram huvudmotivet.

Det är viktigt att det är vindstilla när man fotograferar den här typen av motiv. Morgon och kväll blåser det ofta mindre, och då kan man också utnyttja det vackra morgon- eller kvällsljuset. Ibland kan man skugga motiven med sin egen kropp, och ibland är det bra att använda en diffuseringsskärm. Botaniska trädgården i Göteborg är en favoritplats, där Mikaela ofta fotograferar.

Dagg, droppar, frost och spindelnät kan vara fint på bild och är detaljer man kan söka efter. Fota igenom är en favoritmetod. Att fotografera igenom något och fokusera långt bort ger ofta ett drömskt uttryck. Det går att ha nästan vad som helst framför objektivet. Gräs, tunna tyger är exempel på saker som kan ge mjuk inramning till bilderna.

Ibland får man sällskap under fotograferingen i form av insekter, fjärilar och småkryp. Kan vara svåra att fånga på bild på ett bra sätt, eftersom det ställer krav på snabbare slutartider för att frysa rörelsen.

Vintageobjektiv kan vara ett sätt att få lite speciella uttryck i sina bilder. Mikaela har med åren skaffat ett antal olika och provat ut vad de olika objektiven passar bra till.

Olika fototekniker för att skapa kreativa bilder. Att röra kameran under exponeringen till exempel, ICM eller Intentional Camera Movement, är en sådan metod. Medveten oskärpa är en annan, där man kan prova och känna sig fram till det resultat man vill ha. Multiexponering är användbart och finns inbyggt i många kameror och är således ganska lätt att använda. Mikaela bearbetar inte sina bilder nämnvärt mycket, utan vill ha sitt resultat i kameran. Ljusbord är ett tips för årets mörka månader, där även en läsplatta kan användas med en vit bakgrund.

Att konvertera bilder till svartvitt kan vara ett sätt att göra om bilder där färgerna på något sätt begränsar bilden. Färg är dock favoriten och några av exempelbilderna visades under rubriken Färgstarkt. Motsatsen bland färgbilder fanns också, med lugna och dova färger, under rubriken Färgsvagt.

Den som vill veta mer och se Mikaelas bilder kan söka upp Photo by kela på bland annat Instagram. Ett stort tack till Mikaela Friberg för att vi i klubben fick möjlighet att inspireras av dina bilder!

Foto: Ulf Hansson

Därefter var det en kort fikapaus och ett medlemsporträtt från Ulf Hansson.
Intresset började tidigt för Ulf. Den första bilden blev en halvmiss, tagen av den femårige Ulf. Vi fick se många exempelbilder från olika jobb, semesterresor och mycket annat. Översvämningen år 2000 likaså, och även bilder från den egna diskoteksverksamheten. Ulf vistas mycket i Härjedalen vilket också syntes i bildurvalet. Alltid kul att få inblick i klubbkamraternas liv och fotograferingsvanor.

Sedan var det dags för månadsbilder från medlemmarna. Många vinterlandskap i olika skepnader bjöds det på och flera hade dokumenterat glädjen när solen äntligen dök upp. Tio månadsbilder hade skickats in totalt.

Foto: Christer Hägglund

Efter några övriga frågor var det så dags att tacka för mötet och påminna om inlämning till Riksfotoutställningen.