Månadsmöte februari

Tiden går fort, första måndagen i månaden igen och dags för ett månadsmöte med alla kompisar i Sundsvalls Fotoklubb. Ordförande Håkan hälsade välkommen och glädjande nog var det flera nya ansikten med på mötet, ett par nya medlemmar och någon som var där för att se vad vi gör på ett möte för att eventuellt gå med i klubben. Om du som läser det här funderar på att gå med i klubben så tycker vi andra som är med att det är en bra idé att göra just så, att komma på ett möte och känna efter om det verkar vara något för just dig.

Inlämning av bilder till Månadens bild.

Inlämning av bilder till Månadens bild. Bild från ett tidigare möte. Foto: Henrik Muskos

Först ut på kvällens program var lite information från vår webmaster Tomas, som berättade om vår nya hemsida, den som du just nu tittar på. Lite vad målsättningen är med den och hur den har arbetats fram. Tomas berättade också att allt arbete ännu inte är klart, bland annat skall äldre tävlingsresultat läggas ut. Förslag kom in om att lägga in mer om klubbens drygt 70-åriga historia och det är något som vi ska bygga vidare på. Mer om det framöver.

Sekreterare Johnny drog lite information, bland annat nya medlemmar, totalt antal medlemmar, och om vårt samarbete med Sundsvalls Tidning. Alla medlemmar ombedes skicka in bilder för publicering, en varje torsdag på sidan Alfwar och skämt.

Sedan var det dags för en diskussion kring en film vi såg för ett par möten sedan, som handlade om vilken typ av fotograf man är. Definitionerna i det här fallet står Göran Sergeholm för. Göran är fotograf och författare. De lyder som följer:

Jägare
Värdet i bilden är att motivet är unikt eller svårfotograferat.

Hantverkare
Värdet är att det fotografiska hantverket är väl genomfört.

Berättare
Värdet är en bra och sann story, inte motiv eller hantverk i sig.

Poet
Värdet är att bilden förmedlar en inre känsla eller stämning.

Vi alla kände oss något svårplacerade i endast en av dessa typer utan kände att årstid, tillgång på motiv, humör och annat påverkade. Men frågeställningen är trots allt väldigt intressant, då det i allra högsta grad påverkar vad man tycker är en bra bild när man ser på den.

Därefter var det dags för Månadens bild. Månadens bild är en bild som man vill visa upp för klubbmedlemmarna av någon anledning, och man får om man vill berätta lite kring bilden. Som vanligt var det ganska många inlämnade bilder. När vi ändå hade bildglasögonen på så tog vi månadens kritikerbilder. Kritikerbilden skiljer sig från månadens bild genom att man säger att man vill ha kritik på bilden. Vad är bra? Vad är dåligt? Man får vara beredd på att tåla lite kritik, men jag måste säga att man kan lära sig otroligt mycket på den sakliga och kunniga kritik man får på sin bild.

Under fikat var det mingel och fotosnack som vanligt. De nya medlemmarna tog sig runt och lyssnade in andra med liknande intressen och man kunde höra det drömmas iväg om både fotostudios och resor till fjärran länder.

Verktygslådan är en programpunkt där vi diskuterar verktygen vi använder, och idag var det dags för lite tips och tricks när det gäller att beskära och skala ned bilder. Många websidor och fototävlingar har väldigt specifika krav om storleken på bilderna, så det är viktigt att veta hur man beskär den till rätt förhållande mellan höjd och bredd, och sedan skalar ned den till rätt storlek med så liten förlust av detaljer som möjligt.

Och med det så var februari månads möte slut och det var dags att dra sig hemåt i snöyran. Vi ses igen i mars! Glöm inte inlämningen till vårtävlingen då!

För Sundsvalls Fotoklubb
Christer Hägglund

Ett svar på ”Månadsmöte februari

1. Hej på er fotovänner!
    Det är så glädjande att få kunna vara med på mötena så här lite vid sidan av, eftersom ni skriver om dem i efterhand. Det uppskattas mycket av mig.
    Längtar efter att få kunna vara med igen men min j*vla rygg vill annat.

Kram till er alla och fota så det ryker!
    //Ann-Marie