Komposition, kollektion och heta sommarbilder

Måndag tredje september var en härligt varm sommardag, men ändå var vi över tjugo fotosugna klubbmedlemmar som kom till höstens första månadsmöte.

Riksfototräffen i Sundsvall

Christer tackade åter alla för det fina arbetet med Riksfototräffen i maj. Klubben har fått många kommentarer om en lyckad träff från besökarna. Vi har också gjort en mindre ekonomisk vinst på arrangemanget, berättade Christer. Nu återstår arbetet med att samla ihop och leverera de bilder med sundsvallsmotiv som Näringslivsbolaget ska få som tack för sin sponsring.

DIFO 2019

När det gäller DIFO, distriktsfototräffen, kommande år, så har Alfta-Edsbyns fotoklubb åtagit sig att anordna den 2019. Först 2020 ska Sundsvalls, eller Härnösands, fotoklubb ansvara för träffen.  Skönt att få ett andrum nästa år, tyckte Christer.

Utställning i Kulturmagasinet

Elin berättade att Tommys bilder hänger i biblioteket i Kulturmagasinet, men att inga fler fotografer nu står på tur. Tommys bilder får hänga kvar tills vidare. Medelpads Ornitologiska förening kommer att låna utställningsplatsen en månad i höst, men annars är det fritt att anmäla intresse till Elin.

Förslag till ny medlemsavgift

Christer passade på att informera om styrelsens kommande motion till årsmötet. Man kommer att föreslå höjd medlemsavgift och att klubben i och med detta låter fikakostnaden ingå i medlemavgiften. På det sättet slipper styrelsen en hel del administration.

Klubbens bilder till Sundsvalls Tidning

Patrik väckte frågan om hur vi ska hålla reda på vilka bilder som har publicerats av de som klubben skickar till Sundsvalls Tidning. Det kommer önskemål om nya bilder till tidningen utan att alla inskickade har publicerats. Styrelsen funderar vidare på hur det ska fungera bättre, men betonade att platsen i Sundsvalls Tidning ger klubben bra publicitet.

Ulf Winhagens nyttiga tips om gruppbilder

Ulf höll en uppskattad lektion om kompositionsregler att tänka på när man tar gruppbilder av människor. Han visade också exempel på sämre och bättre bilder med hjälp av modeller på mötet. Två personer, exempelvis föreställande ett syskonpar, ställde han upp framför kameran. Man ska sträva efter en pyramidform i bilden. Med två personer handlar det mer om en diagonal, där den ene ska vara ”längre” än den andre. Det kan innebära att en person står upp medan den andre sitter. Om det är en man och en kvinna på bilden ska mannen vara den längre.

Man ska tänka på att en persons axelhöjd inverkar på hur personen uppfattas på bilden. Med den högre axeln vänd mot kameran uppfattas personen som maskulin, med den lägre axeln vänd mot kameran uppfattas personen som feminin.

Med tre personer på bilden blir det lättare att skapa den önskade pyramidformen. Personerna ska vända sig in mot mitten med exempelvis sina knän. Detta gäller i ännu högre grad ju fler personer det är på bilden. På detta sätt skapar man känslan av att de hör ihop, en känsla som ska förmedlas vid familjebilder. Det ska ändå vara luft mellan kropparna och ingen synlig kroppskontakt.

Om bilden istället är ett ”formellt porträtt”, som exempelvis personer i ett företag, ett fotbollslag eller ett ordenssällskap, gäller inte detta med pyramidformen. Då kan personerna placeras oberoende av hur långa de är och avståndet mellan personerna ska vara ännu längre.

Ibland är det väldigt svårt att få alla att titta på fotografen. Annica tipsade att man kan be alla blunda för att sedan öppna ögonen på fotografens signal. Detta hade fungerat för henne.

Fika och kollektionstävling

Efter Ulfs lektion var det dags för fika. Under fikapausen pågick bedömning av de inlämnade kollektionsbilderna. Den här gången fanns bara fyra kollektioner att rösta på och Christer räknade snabbt ihop resultatet.

Vinnare blev Hans Gälldins kollektion med fem fantastiska och snyggt ramade bilder av småfåglar. Han fick på begäran berätta hur han bär sig åt för att lyckas fånga de små snabbvingarna på bild. Det visade sig att Hans har en hel del fiffiga knep. Bland annat är han uppe i ottan, har ett gömsle i en jordkällargrop ungefär två meter från ”arenan” och så lockar han till sig fåglarna med krossade solrosfrön, jordnötter eller något annat som helst inte ska synas i bild.

På andra plats i tävlingen kom Annicas kollektion som bestod av fyra vintriga bilder av sidensvansar. Henriks självporträtt i tre versioner kom på tredje plats och Elins tre bilder av lurviga och vasshornade kor, Highlandboskap, kom på fjärde plats.

Hetaste sommarbilden

Det var dags för visning av temabilder, där temat ”Hetaste sommarbilden” innebar att dokumentera den gångna, heta sommaren. Vi fick återuppleva sommaren i många olika versioner. Här fanns den nödvändiga glassen speglad i solglasögon, läckert belyst bikinibrud i solnedgång, blomsteräng bakom Ljustorps kyrka, pool med lyckliga och färgglada barn i ett intensivt blått vatten, en arbetsklädd man pustande på gräset i skuggan tillsammans med sina katter, brinnande solnedgångshimmel bakom ett höghus och konsertbild av Miss Li på Folkan Waterfront.

Månadsbilder

Även månadsbilderna var somriga, fast inte lika heta som temabilderna: Ett flytande blad, en perfekt exponerad driftingbil på Sättna Raceway, futuristiskt designad soffa på ny tunnelbanestation i Stockholms city, nyckelpiga på strå, längdhoppsaction på NU-spelen i Timrå, en trolskt dimmig glänta i skogen, Holmsjön efter solnedgången, en lyckligt poserande flicka i sjöjungfruskrud, melankolisk vandrare i dimmig skog och slutligen ett dramatiskt norskt fjällandskap.

Mera aktiviteter

På nästa månadsmöte är det dags att lämna in bilder till hösttävlingen. Men dessförinnan blir det en fotopromenad med utmaningar i Söråker lördag 29 september. Boka in dagen! Mer information kommer, lovade Christer och tackade alla för kvällens möte.

Vid pennan

Christina