Hösttävlingsredovisning och medlemsporträtt

November månads medlemsmöte dominerades av redovisningen av årets upplaga av klubbens interna hösttävling.

När beslut togs om tävlingen levde vi fortfarande under coronarestriktioner och tävlingen var därför helt digital.

Jury var fotoklubben Linselusa i Vinstra i Norge, som gjorde ett alldeles utmärkt arbete med att välja ut och kommentera bilderna. Glädjande nog var det många bilder med i tävlingen, ca 20% fler än vad som oftast brukar vara fallet.

Uttagna bilder i de olika klasserna blev:

Vinnare i klass A

8 Thomas Granfeldt
9 Karl Wetterlund
10 Christer Hägglund

Stort grattis till alla vinnare! På decembermötet kommer vi att presentera vem som blir klubbmästare 2021.

Efter redovisning och fika var det dags för ett intressant medlemsporträtt. Medlemsporträttet är den programpunkt där en medlem får visa bilder och berätta lite om sin bakgrund och sitt fotograferande. Det var denna gång Lucja Wolfram som berättade om sitt fotograferande. Lucja är född och uppvuxen i Polen men bor sedan några år i Sundsvall. Dotterns uppväxt väckte liv i fotograferandet, som sedan övergått till mycket macrofotograferande. Vi fick se många fina närbilder på både växter och djur, där bilden på en hoppspindel fastnade speciellt på min näthinna. Riktigt roligt att se lite från Lucjas hemstad i Polen också.

Månadens bild var också en välfylld programpunkt denna gång. Som alltid väldigt varierande motiv, där några exempel var Irinas riktigt snygga och stämningsfulla stilleben på en maträtt, Åsas bilder från en riddartornering, Tomas närbild på ett frostigt löv och Annicas snygga porträtt på en blåmes.

Nu laddar vi för att ses fysiskt nästa gång när vi provar på ett hybridmöte i december. Vi som kan och vill ses i den vanliga lokalen och alla andra kan hänga med via Zoom.

Hoppas vi ses då!

/Christer