God jul och Gott nytt fotoår 2020

Lussekatter, glögg, pepparkakor och skumtomtar – nu var det dags för årets julavslutning. Längst fram i salen satt vår nye ordförande Lars Hjelm och hälsade välkommen. Han såg till att den nya styrelsen blev ordentligt presenterad och de som fanns på plats fick resa sig och vinka till publiken.

Styrelsen besår av: Elin Tjernqvist, sekreterare. Ulf Winhagen, kassör, som skulle ha varit på plats, men hade ramlat och skadat handen, så han satt på akuten i Sollefteå istället. Patrik Nilsson är fortsatt fikaansvarig och har fått sällskap i den sysslan av nyvalda Sara Holmberg. Ulf Hansson är också ny och har axlat ansvaret som utställningsansvarig. Tomas Hellström var inte på mötet, men han är en tidigare styrelsemedlem som har återvänt och tagit över jobbet som internetansvarig.

Julfikat är en viktig tradition i klubben

Elins väg till de mjuka bilderna

Medlemsporträttet den här gången stod Elin för. Elin är född 1987 och uppväxt i ett gult hus i Uddevalla tillsammans med två bröder. På sin tioårsdag fick hon sin första kamera och knäppte genast slut på två filmrullar. Hon dokumenterade. Allt. Gödselstacken, lekstugan, kossorna i hagen – allt var värt att dokumentera.  Det fortsatte så, med dokumentation av familjen och semesterresorna, tills hon i gymnasiet gick en fotokurs och började experimentera med svartvitt och mörkrumsarbete. Kameran var fortfarande analog.

2003 började hon låna pappas kompakta digitalkamera. Efter gymnasiet blev det bygg- och miljöutbildning i Norrköping, så samtidigt som det blev mycket festbilder, familj och natur med den nu egna kompaktkameran, fick hon inspiration av utbildningens kurser i byggvisualisering.

Elin kom till Sundsvall och jobb på en konsultfirma 2010. Hon skaffade katt. Det blev många kattbilder. Hon köpte sig en digital systemkamera och upptäckte helt nya möjligheter att skapa sina bilder, även om hon medger att hon mest fotade med automatik till en början. När hon startade sin egen blogg blev det fortsatt dokumentation av ”vad hände hos mig idag”. Ännu en katt gav innehåll i bloggen.

När hon skaffade makroobjektiv började bilderna bli både mer grafiska och mer drömlika, men i mörkare toner än de hon fotar i idag. Den första bilden hon visade i klubben föreställde en vindsnurra bortom en väg i ett dunkelt ljus. Idag ser vi mest Elins konstfoton i akvarelltoner, ofta med starkt bakgrundsljus.

Med sambo sen 2014, nyinköpt hus och kompisar som gifter sig och får barn blir det fortfarande mycket dokumentation, bland annat det som kompisarna efterfrågar. Att fota bröllopsbilder i skogen och att få kompisarnas barn att slappna av framför kameran är givna utmaningar. Sedan 2016 är det fullformatskamera och RAW-filer som gäller. Mitt i de drömska konstbilderna är dokumentationen fortfarande viktig. Och Elin uppmanar oss att inte glömma att ta självporträtt ibland, det är också viktig dokumentation.

Elin avslutade sin presentation med att överlämna stafettpinnen till Urban, som kommer att stå för januari månads medlemsporträtt.

Det viktiga minglet

Ulf Winhagen skulle ha hållit i ett teknikpass om blandljus, men den punkten utgick av förklarliga skäl. Istället fick vi gott om tid att äta skumtomtar och umgås med varandra. Ulf Hansson passade på att påminna om utställningsytorna i biblioteket i Kulturmagasinet. Katarina kommer att använda dem i januari, men det finns därefter möjlighet att dela ytorna med någon om man inte själv fyller alla tolv platserna.

Bilderlådan

Efter fikat var det dags för populära tävlingen Bilderlådan. Till den får alla ta med sig max tre digitala bilder som lämnas till tävlingsledaren. Deltagaravgiften är fem kronor per bild. Bilderna visas slumpvis två och två och mötesdeltagarna får rösta på vilken av de två i varje par som ska gå vidare. När alla bilder visats en gång visas de kvarröstade åter två och två. Så fortsätter det hela tills tre bilder återstår. Då röstar varje mötesdeltagare på en av de tre och bilderna rangordnas efter antalet fådda röster. Den här gången blev resultatet:

1. Nyfiken, inramad ekorre, Jan Lundstedt
  2. Apelsinfylld fruktaffär, Gunnar Sandin
  3. Två grymma Halloweenflickor, Gunnar Sandin

Nytt fotoår

Vi önskade varandra fina helger. När vi ses igen på mötet 13 januari 2020 är det hög tid att börja plocka fram bilder inför vårens DIFO- och RIFO-tävlingar. Vi har också en hel del arbete som behöver göras inför att klubben står som värd för DIFO-träffen i Sundsvall lördag 25 april.

Vid pennan/Christina