Föreläsningen med Magnus Fredriksson

Christer hälsar välkommen till mötet

Det var första gången på ett tag som vi i Sundsvalls Fotoklubb hade ett extrainsatt möte med ett speciellt tema. Denna gång var det som sagt fågel- och naturfotografen Magnus Fredriksson som kom och höll ett föredrag med tonvikt på ljussättning av fåglar. Magnus hade delat upp det hela i ett antal rubriker, bland annat bakgrund, diffusering, osv och kom till varje del med ett par tekniska tips på inställningar och annat som kan vara bra till just det tillfället. Det blev många handfasta tips, likväl som mera visionära tips om hur man kan komponera sina bilder. Det pratades bland annat om olika sätt att ge djuren mänskliga drag och ge bilderna humor.

Magnus Fredriksson

Deltagarna är samlade

På slutet kom Magnus in på rovdjursbilder med bilder på björn från resor med Inside Nature som han jobbar tillsammans med. Björnen är ett ståtligt djur och bilderna som visades var i flera fall magnifika. Även här pratade Magnus om att jobba med ljus och att lyckas med konststycket att få björnen att dyka upp mitt i det perfekt upplysta landskapet.

Deltagarantalet var ungefär som ett månadsmöte och deltagarna verkade överlag väldigt nöjda. Om du är nyfiken på att se fler av Magnus bilder kan du titta in på hans hemsida, http://www.scandinaturephoto.se/

Magnus vid ett av sina favoritmotiv, en björnunge.
Foto, samtliga bilder: Henrik Muskos

Ett stort tack till dig Magnus Fredriksson för att du tog dig tid att besöka oss i Sundsvalls Fotoklubb, och välkommen åter om du har vägarna förbi.

Uppdatering:
Magnus hälsar att under föreläsningen igår kväll så fick han uppgifter från Vartius i Finland att en björnhona med tre ungar och en annan hona med två ungar synts till, vilket ger goda chanser att fotografera björnungar på den kommande resan.