Årsmöte och redovisning av hösttävlingen

Den 7 november kom trettiosju fotografer vandrande genom den rekordtidiga snön till månadsmötet i Bosvedjan. Det var dags för både årsmöte och redovisning av hösttävlingen.

Information från ordföranden

Christer hälsade nya medlemmar välkomna och vände sig också med ett välkommen till medlemmar som inte synts på månadsmöten på ett tag. Han berättade att styrelsemötet i oktober innebar uppstarten för arbetet inför RIFO våren 2018. Tina är projektledare och den som vill vara med i arbetet kan anmäla intresse till henne eller till någon annan i styrelsen.

Om dagens möte berättade Christer att styrelsen har valt att programpunkten ”kritikerbilden” ska pausas ett tag. Vi ska så klart fortsätta att titta på och tala om bilder, men i någon annan form. Gert Persson hade bett att få visa ett bildspel, så en sådan programpunkt fanns med under kvällen. Christer sa, att om någon vill visa bildspel bör man höra av sig till honom i förväg och fråga. Bildspel bör inte vara längre än 5 minuter om de ska visas på mötet.

På Fredrik Karlssons initiativ har en workshop med fotografering av natthimmel och norrsken genomförts. Fredrik har delat med sig av sina noggranna instruktioner, ovärderliga råd och tips inför fotograferingen och Christer framförde klubbens stora tack till honom.

Innan årsmötet inleddes påminde Johnny dem som ännu inte betalat medlemsavgiften att göra det snarast.

Årsmötet

Alla detaljer om vad som beslutades på årsmötet får ni läsa i årsmötesprotokollet. Inga stora omvälvningar inträffade dock. Christer fortsätter som ordförande ännu ett år, verksamhetsberättelsen visade på ”ett ganska vanligt år i klubbens historia” och vi klubbade igenom ”en budget liknade som föregående år”. En motion om att ändra poängberäkningen vid hösttävlingen, så att beräkningen blir likadan som vid vårtävlingen, röstades igenom, medan ett förslag om regeländring vid kollektionstävlingen återremitterades till styrelsen.

Avslappnat under årsmötet, Urban och Lia Foto: Ellinor Kempe

Redovisning av hösttävlingen

Domare vid årets hösttävling var fotograf Rania Rönntoft, Matfors. Hon berättade att hon började fotografera 2008 och att hon 2012 var färdigutbildad fotograf. Hon försörjer sig som frilansande fotograf, med bland annat bilder av natur, mat och inredning. Hon säljer fotokonst och är medlem i bildbyrån Scandinav. Rania arbetar med enkel utrustning och naturligt ljus och hon använder ofta sig själv som modell i sina bilder. Rania sa att hon älskar hösten och att detta nog syns i det bildurval hon har gjort vid vår hösttävling. Så här har bilderna rankats:

Klass A, Monokrom påsiktsbild, ”svart-vita klassen”

10   Erikas ömsinta bild av mor och dotter
9   Lias optiska bild av en väggarmatur
8   Erikas rykande tävlingsbil
7   Johnnys porträtt
6   Björns människor i rörelse
5   Lennarts kyrkfönster med trädskugga
4   Patriks vattenfall
3   Johnnys barn i skog
2   Ellinors konsertbild av Miriam Bryant
1   Ann-Maries bild av en udde med träd som speglas i vattnet

Med vårt nuvarande poängberäkningssystem innebar denna rankning att Ellinor Kempe vann den monokroma klassen, Johnny Lindgren kom på andra plats och Ann-Marie Stålgren kom på tredje plats.

Klass C, Färg, påsiktsbild

10   Erikas bild av nypon i höstregn
9   Christinas bild från Esplanaden i Sundsvall
8   Annicas vilande får i landskap
7   Erikas hisnande serpentinvägar
6   Annicas höstlandskap med dimmor
5   Urbans hus vid vatten
4   Monas isländska landskap
3   Johnnys röda liljor
2   Patriks ishinna över orangea stenar
1   Lias strandstenar med himmel

Med vårt nuvarande poängberäkningssystem innebar denna rankning att Lia Jacobi vann färgbildsklassen, Patrik Nilsson kom på andra plats och Johnny Lindgren kom på tredje plats.

Grattis Lennart! Foto: Ellinor Kempe

Klass D, digital bild:

10   Ellinors bild av en familj i båt på kvällsbelyst vatten
9   Tinas bild av en brygga i morgondimma
8   Johnnys bild av en höstregnbåge
7   Urbans bohusländska klippor
6   Katarinas regndroppe i gräs
5   Lennarts blodröda solnedgångshimmel mellan hus
4   Erikas vilande man vid rastplats
3   Lennarts gröna blad mitt i mossan
2   Lennarts norska fjord med träd i förgrunden
1   Annicas sol dold bland höstmolnen

Med vårt nuvarande poängberäkningssystem innebar denna rankning att Lennart Westerlund vann den digitala klassen, Annica Westerlund kom på andra plats och Erika Näsberg kom på tredje plats.

Fikadags. Foto: Ellinor Kempe

Gerts bildspel som avslutning

Någonstans mellan tävlingsklasserna bjöds vi på gott, gratis fika. Så avslutades mötet med att Gert visade sitt bildspel med trädgårdens vackra sommarblommor till mycket njutbar sång. För det fick Gert ta emot varma applåder. Christer påminde om att bildspel som ska visas offentligt måste ha godkänd, friköpt musik. Detta är värt att tänka på inför inlämningen till RIFO:s bildspelsklass. Inlämningen till RIFO sker för övrigt vid vårt januarimöte.

Foto: Ellinor Kempe

Ett stort tack till domaren Rania Rönntoft för ett väl utfört arbete. Foto: Ellinor Kempe

Foto: Henrik Muskos

De flesta pristagarna i årets hösttävling. Övre raden fr v Johnny Lindgren, Patrik Nilsson, Lennart Westerlund, Lia Jacobi, Erika Näsberg. Nedre raden fr v Rania Rönntoft (domare), Annica Westerlund och Ellinor Kempe. Foto: Henrik Muskos

Slutligen hälsade Christer oss välkomna åter till mötet i december, där det som vanligt blir mycket och gratis fika, och uppmanade oss att på in på Erikas sida Aliva photography för att se hennes projektbilder knutna till Rosa Bandet och kampen mot bröstcancer.

Vid pennan,

Christina