Årets fotograf 2003 inledde fotoåret 2020

Vi var nästan trettio fotoklubbsmedlemmar som samlades till årets första månadsträff, alla sugna på att träffas, prata och se på bilder. Ordförande Lars hälsade välkommen. Teknik­passet, som flyttades från december till januarimötet, får vi vänta litet ytterligare på eftersom Ulf fått förhinder. Men den som väntar på något gott…

Lars passade på att uppmärksamma klubbmedlemmarnas prestationer:
Lars Westman vann Fotosidans fyrverkeritävling med sin bild av nyårsfyrverkerierna i Sundsvalls hamn, fotograferade från Norra kajen och Patrik Nilsson tog hem en individuell bronsmedalj i RSF:s klubbtävling 2019 med sin bild av soluppgång i Indalsälvens delta i Timrå. Gratulationer till Lars och Patrik!

Årsböcker

Årsböckerna 2019/2020 från Riksförbundet har kommit och fanns att hämta ur en kartong för dem som beställt. Klubben har beställt åtta extra böcker, så det finns möjlighet att köpa en bok även om man missat att beställa. Kostnaden 85: – kronor/styck betalas till klubbens plusgiro 32 97 82–7 eller swish-as till Lars konto 070-620 68 39.

Riksfotoutställningen 2020

Vid dagens möte var det dags att lämna in bilder till RIFO, Riksfotoutställningen 2020. Som vanligt lämnas bilderna i klubbens ljusblå resväska. Riksförbundet, RSF, har ändrat deltagaravgifterna för de olika klasserna, men mötet beslutade enhälligt att klubben även i fortsättningen subventionerar avgiften så att klubbmedlemmar betalar 40: – kronor/klass. Avgiften betalas till Sundsvalls Fotoklubb som sedan betalar in fulla avgiften till RSF.

När det gäller bilder till den digitala klassen registrerar varje deltagare ett konto hos RSF och laddar därefter upp sina bilder. Även digitala kopior av påsiktsbilder laddas upp på detta sätt.  RSF:s sida är ny sedan 2019 och fungerar mycket bra.

Mötet resonerade om problemet med etiketter på påsiktsbildernas baksidor, som har en tendens att fastna ihop med andra bilder. Märkning av bilderna behövs naturligtvis, men det är inte alldeles lätt att undvika dessa problem.

”Jag ville ju vinna!” sa Urban

Det var Urban Rundblom som stod för medlemsporträttet denna gång. Vi fick först se en bild av en mycket ung Urban, många år innan han ens kunde säga ”foto”. Urban är född 1966, så bilden var nog tagen bara något år senare. På nästa bild hade han hunnit bli sju-åtta år. Då hade han fått sin första kamera av mormor, en Kodak Instamatic. Med den fotade han flitigt under familjens många resor, bland annat till Norge.

Under gymnasietiden var det en kompis som inspirerade Urban att ta fotointresset vidare. Från den tiden fick vi se en samling fina kattbilder. Fotokurs på ABF 1996 och en fort­sätt­nings­kurs på Medborgarskolan följde. Han träffade fotokompisen Christer Karlsson, bytte till systemkamera och övergav sin Yasica för Nikon, det kameramärke som han sedan har förblivit trogen.

Till Njurunda fotoklubb kom Urban 1997. När den klubben senare lades ner blev han genast medlem i Sundsvalls Fotoklubb. Så snart han var fotoklubbsmedlem började han tävla. Redan 1998 kom han på tredje plats i RIFO med en bild av en katt. Men han ville ju vinna! Så Urban har deltagit i DIFO och RIFO vartenda år sedan dess och han har alltid kammat hem någon vinst! När RIFO år 2003 hölls i Söderhamn blev Urban det som från och med året därpå skulle komma att heta Årets fotograf, det vill säga det årets mest framgångsrike fotograf.

Genom åren har det blivit bilder från många olika genrer. År 2006 var det vardagsrealism i form av arbetare på Kubal som publicerades. För dåvarande ST-huset blev det nyhetsfoto på frilansbasis. För Träningsverket och karateklubben blev det reklamfoto. Och för Svensk Direktreklam blev det alla möjliga uppdrag, som exempelvis bilder av fotbollslegendaren Anders Grönhagen.  Urban blev även porträttfotograf och bröllopsfotograf; kompisar, deras barn och Godtemplarordens ordförande hörde till dem som fastnade på hans bilder.

Tillsammans med Sture Bäck, dåvarande medlem i Sundsvalls fotoklubb, började Urban fotografera natur.  Bilderna började alltmer likna dem som vi är vana att se idag, litet drömska. Då var det ofta diabilder i sandwich-teknik, det vill säga fler bilder som lagts samman. Idag är bilderna så klart digitala och det är avancerad photoshopbehandling som gäller. Blandat med naturbilderna får vi nu också se dottern Malva och åter blir familjens resor dokumenterade.  Och Sundsvallsbron, så klart. Den syns, tillsammans med andra sundsvallsmotiv, bland de officiella bilderna i turistmagasinet Destination Sundsvall.

Månadsbilder

Efter givande fikaprat var det dags att se på inlämnade månadsbilder. Som vanligt var det en härlig blandning av motiv från när och fjärran. Två hackspettar på en stadig, norrländsk björkstam avlöstes av en vänlig dam utanför ett hus och en lika vänlig man på en trappa i Havanna, Kuba. En norsk skogkatt följdes av en kvinna med marionettrådar fästade vid sina armar och ben. En liten flicka hade näsan i höjd med mammans gravidmage och en rödhårig Lucia log oförskräckt mot fotografen.

En självsäker katt på Norra berget avlöstes av ett blått rep fäst vid en knallgul pollare utanför Fotografiska museet i Stockholm. Någon hade hunnit fånga dagens solnedgång vid Spikarna på Alnö. Timrå golfbana fick också vara med på en bild, liksom spännande pärlemormoln fotade i Vemdalen.  En närbild av två stridande tjädertuppar följdes av det eventuellt rivnings­hotade badhuset i Petersvik och slutligen fick vi blicka in genom en välvd dörröppning till en rund salong i Knaust Hotell.  Fina bilder alltihop!

Februarimötet

Nästa månadsmöte blir måndag 3 februari. Välkomna då!

Vid pennan/Christina